Veilig lesgeven: waarom doen ze zo moeilijk?

De universiteit wil graag dat je de studenten vraagt of je mag opnemen voordat je gaat opnemen, wil graag dat je alleen de diensten gebruikt die zij aanschaft en wil nog veel meer van overwerkte docenten onder het mom van informatiebeveiliging en privacy. Maar waarom moet dat nou eigenlijk? En waarom kost het zoveel tijd?

Er zijn meerdere redenen waarom het belangrijk is. Ten eerste, er liggen veel mensen op de loer en het moment dat jij een fout maakt, maken zij er gebruik van. Kies jij een zwak wachtwoord, laat jij je computer openstaan of druk je op een onveilige link, dan proberen zij jouw gegevens te kidnappen tot je ze geld betaalt (en dan heb je nog steeds geen garantie dat je het terugkrijgt) of ze verkopen je gegevens. Ten tweede, omdat iedereen recht heeft op privacy moeten wij als een gemeenschap samenkomen om dit voor elk individu te waarborgen.

Dan, kost het echt zoveel tijd? Alles in één keer goed instellen en leren hoe je het goed kan doen, kan best wat tijd kosten. Het is een investering, d.w.z. als het eenmaal goed ingericht is, is het makkelijker te onderhouden en als je weet hoe je het moet doen, dan gaan veel dingen vanzelf (zoals een goed wachtwoord kiezen). Het kan best zijn dat het uiteindelijk minder tijd kost. Immers, wachtwoordmanagers zorgen dat je maar één wachtwoord hoeft te onthouden, niet voor elke website een nieuwe. Diensten van de UU gebruiken, betekent dat je met vragen bij de servicedesk terecht kan. Daarnaast er is minder kans dat iets fout gaat en je het moet oplossen.

Wil jij makkelijk weten hoe jij het goed kan doen? Ga de lijst af, deze vind je hier. Weet je iets niet? Geen probleem, vraag het! Je kan altijd mailen naar informatiebeveiliging@uu.nl of servicedesk@uu.nl. Wij zijn er om vragen te beantwoorden en adviezen te geven!

Meer informatie over informatiebeveiliging vind je hier. Over privacy vind je hier meer informatie.

Marijn van Ellen
4 november 2021