UU geeft gehoor aan oproep kabinet: onderwijs waar mogelijk online

Onderwijs en tentamens aan de Universiteit Utrecht gaan vrijdag 13 maart niet door. Deze dag wordt bekeken welk onderwijs vanaf maandag digitaal aangeboden kan worden. Fysiek onderwijs (op locatie) gaat t/m 31 maart niet door. Evenementen en bijeenkomsten met meer dan 100 mensen worden afgelast. De universiteit geeft hiermee gehoor aan de oproep van het kabinet aan het hoger onderwijs om verspreiding van het coronavirus in te dammen.

De ontwikkelingen rondom het coronavirus in binnen- en buitenland gaan heel hard. De UU wil de risico’s op verspreiding zo klein mogelijk houden; tegelijkertijd voelen we een grote verantwoordelijkheid om de continuïteit van onderwijs en onderzoek voor onze studenten en medewerkers zo veel mogelijk te borgen. Donderdagmiddag heeft het kabinet aangekondigd dat zij universiteiten oproept grote bijeenkomsten op te schorten en onderwijs tot 31 maart alleen op afstand aan te bieden. De Universiteit Utrecht wil hier gehoor aan geven.

Digitaal onderwijs

Fysiek onderwijs (op locatie) gaat t/m 31 maart niet door. Wij spannen ons ervoor in om onderwijs vanaf aanstaande maandag, 16 maart, zoveel mogelijk digitaal aan te bieden. Veel docenten maken nu al gebruik van kennisclips in hun onderwijs. Om colleges die gepland staan vanaf maandag waar mogelijk online aan te kunnen bieden, worden extra voorzieningen getroffen, en handleidingen beschikbaar gesteld. Op vrijdag 13 maart worden alle colleges en tentamens afgelast. Nadere informatie aan studenten en medewerkers volgt.

Afgelasting evenementen

Evenementen met meer dan 100 bezoekers worden tot 31 maart afgelast. Dit geldt dus onder meer voor de Diesviering in de Domkerk op donderdag 26 maart, de ‘Dies Dialoog’, de Universiteitsdag voor alumni op zaterdag 28 maart en ‘Meet the Professor’ op 25 maart.

Thuiswerken

Bij ziekteverschijnselen worden studenten en medewerkers verzocht om thuis te blijven. In lijn met het advies van het kabinet vragen wij onze medewerkers die vanaf huis kunnen werken om dit in overleg met hun leidinggevende zoveel mogelijk te doen. De universitaire gebouwen blijven open. Interne bijeenkomsten en werkoverleg met maximaal 100 personen en onderzoekswerkzaamheden die niet thuis verricht kunnen worden (bijvoorbeeld in laboratoria) kunnen doorgaan.

Meer informatie

Bekijk de laatste updates, veelgestelde vragen en reisadviezen op de pagina Informatie coronavirus.

Bekijk ook de informatie over onderwijs op afstand op intranet

Heb je heel goede ervaringen met onderwijs op afstand (of juist hele frustrerende :-( ) deel ze dan met je collega’s: https://tauu.uu.nl/docentencommunity/deel-tips-en-ervaringen-mbt-het-digitaal-gaan-ivm-covid-19/

Mathil Gelens
13 maart 2020