TAUU workshop op 22 januari: Persoonlijke reflectie in het onderwijs

Studenten worden academisch gevormd in het universitaire onderwijs. Daarnaast ontwikkelen ze zich ook als toekomstige professional en als persoon. Aan die laatste dimensie wordt niet altijd even veel aandacht besteed, bijvoorbeeld omdat docenten er de reflectieve instrumenten niet voor in huis hebben.

Op 22 januari organiseert Sibe Doosje, samen met de TAUU een workshop wordt zo’n reflectief instrument, namelijk het Kernkwadrantenspel van Ofman. In het kernkwadrantenspel wordt ervan uitgegaan dat mensen over bepaalde kernkwaliteiten (sterke punten) beschikken, maar ook dat ze allergisch reageren op bepaalde eigenschappen en gedragingen. Het Kernkwadrantenspel is erop gericht de zelfkennis bij mensen te vergroten en deze zelfkennis in te zetten in (toekomstig) beroep of stage. Als docent gebruikt Sibe het spel al jaren bij stagiaires klinische psychologie. Studenten leren tijdens zo’n stage veel over het professioneel en academisch handelen, maar ook over zichzelf als persoon. Het spel versterkt dit leerproces door studenten bewuster te maken van hun persoonlijke eigenschappen.

In de workshop zal Sibe zijn ervaringen in de begeleiding van stagiaires gebruiken als een business case. Het spel zal ook aan deelnemende docenten worden gedemonstreerd. Zij gaan zelf aan de slag met het spel om hun eigen kernkwaliteiten en allergieën in kaart te brengen. Daarna leggen we de relatie met het professionele handelen en de ontwikkeling van docenten. De workshop heeft maximaal 15 deelnemers. Opgeven kan via een mailtje naar TAUU.

Organisator: Sibe Doosje (Langeveldgebouw kamer H.136 (postvak 14), 030 2534906.)
Datum: Woensdag 22 januari 2014, 14:00-16:30 uur
Lokatie: Langeveld gebouw, ruimte G230 (Heidelberglaan 1, Uithof, Utrecht)
Registratie: stuur een mailtje naar tauu@uu.nl

Maarke Roelofs