TAUU bijeenkomst op 10 december – Vliegende start voor de beginnende docent: hoe pakken we dat aan?

Als beginnende docent aan de universiteit Utrecht word je vaak in het diepe gegooid bij je eerste onderwijstaak. Momenteel zijn er verschillende initiatieven om de beginnende (junior) docent een vliegende start te geven, waaronder aan de faculteit sociale wetenschappen:

Bij de faculteit Sociale Wetenschappen wordt, in het kader van een Teaching Fellowship, een professionaliseringstraject voor beginnende docenten ontwikkeld. Het doel is docenten doceervaardigheden te leren waardoor een docent op het gebied van het uitvoeren van onderwijs start bekwaam kan worden in de eerste twee jaar van zijn of haar aanstelling. Het professionaliseringstraject zal twee jaar beslaan, met vaste onderdelen zoals intervisie, een coach, basistraining werkgroep-onderwijs geven, en het behalen van het deelcertificaat Werkgroep Onderwijs geven van de BKO.

Tijdens deze TAUU bijeenkomst willen we met behulp van flash presentaties elkaar informeren op welke manier de beginnende (junior) docent momenteel wordt opgeleid binnen de verschillende faculteiten. Het streven is dat vanuit elke faculteit een flash presentatie wordt gegeven. Na discussie in kleinere groepjes zullen we een ideaal opleidingstraject proberen uit te stippelen, maar daarbij oog houden voor de verschillen en overeenkomsten tussen de verschillende faculteiten.

Tijdstip: Dinsdag 10 december van 15:00-16:30
Lokatie: volgt…
Organisatoren: Sander van Hees (REBO) en Bernadette van de Rijt (Sociale Wetenschappen)

• Welkom
  • Flashpresentaties (hoe is de opleiding van beginnende (junior) docenten bij jouw faculteit – welke verschillen zijn er binnen jouw faculteit)
  • Discussie in groepjes (belangrijkste punten op basis wat je gevonden hebben)
    • Stand van zaken bij elke faculteit
    • Overeenkomst en verschillen
    • Welke richting moet de universiteit op met opleiding en begeleiding van beginnende docenten?
  • Nabespreking / inventarisatie (presentatie per groepje)
  • Borreltje / koffie

Ben je geïnteresseerd in dit onderwerp? Je bent van harte welkom! Geef je op via tauu@uu.nl

Maarke Roelofs