Hoofd Onderwijs, Renée Filius, spreekt bewondering uit voor alle docenten

Wij hebben hoofd onderwijs bij SO&O, Renée Filius gevraagd of ze een stuk zou willen schrijven over hoe docenten omgaan met online lesgeven. Hieronder haar reactie:

“De gevolgen van het COVID-19 virus raken ons allemaal, zeker ook de docenten van onze universiteit. In de afgelopen tijd hebben veel docenten binnen heel korte tijd hun onderwijs geheel moeten omzetten naar afstandsonderwijs. Ik heb enorm veel bewondering voor de voortvarendheid waarmee docenten aan de slag zijn gegaan. Ook de docenten die zelden iets op afstand deden, zijn er in korte tijd in geslaagd om te zorgen dat zij bijna al hun onderwijs op afstand geven. En dat terwijl zij toch al te maken hebben met een vrij hoge werkdruk.

Ik hoor heel verschillende reacties over hoe het onderwijs nu verloopt en wat de ervaringen zijn. Veel docenten gebruiken een combinatie van Blackboard en Teams om documenten te delen, opdrachten te geven, alternatieve hoorcolleges te geven en voor de interactie met de studenten. Vaak in combinatie met peer feedbacktools zoals Pitch 2 Peer en interactieve tools zoals Mentimeter. Bij onze universiteit wordt heel goede en professionele hulp geboden door bijvoorbeeld het CAT, Educate-it, O&T en natuurlijk TAUU, allemaal te vinden via https://intranet.uu.nl/onderwijs-op-afstand.

Van wat ik hoor, gaat dit eigenlijk ongelofelijk goed. De onderlinge sfeer is goed en iedereen helpt elkaar. Maar het is wel een stuk intenser. Videoconferencing ervaren veel mensen als vermoeiender dan een ‘gewoon’ gesprek. Even binnenlopen bij een collega is ineens een stuk lastiger. En de tijd die mensen vaak ‘tussendoor’ hebben, om even koffie te halen of van de ene locatie naar de andere locatie te gaan, valt ook ineens weg.

Daar komt bij dat de thuissituatie alles ingewikkelder kan maken: als je je werk moet combineren met zorg kan dat een enorme uitdaging zijn, net als wanneer je je ‘werkruimte’ deelt met kinderen die thuis hun schoolwerk moeten doen en dat niet altijd willen. Of juist wanneer je alleen woont en ineens echt al je contacten via een beeldscherm verlopen.

En dat laatste maakt me ook bezorgd: leggen docenten de lat niet te hoog en zorgen ze wel goed voor zichzelf? In het begin draait iedereen op adrenaline, #UUgotthis, wij gaan dit varkentje samen wel even wassen! Maar wat gebeurt er als deze eerste fase voorbij is en de vermoeidheid toeslaat?

Vandaar dat ik op deze plek graag mijn enorme waardering voor docenten wil uitspreken, maar hen ook vraag hun ambities niet te groot te maken. Let op je grenzen, zorg goed voor elkaar maar ook voor jezelf.

Graag maak ik daarom van deze kans gebruik om nogmaals te benadrukken dat alternatieve onderwijsvormen echt niet heel innovatief hoeven te zijn. Docenten is gevraagd om te bekijken op welke alternatieve manieren ze studenten kunnen begeleiden, vragen kunnen beantwoorden, onderwijs kunnen geven en kunnen toetsen. Er is veel mogelijk aan nieuwe onderwijsvormen, dat is nadrukkelijk geen doel op zich. En als iets een keer niet lukt, dan is dat niet erg.

Heel veel sterkte allemaal in deze roerige tijden!

Met hartelijke groet,

Renée”