Honours in het nieuws

Op vrijdag 6 december is Karin Scager (Faculteit Sociale Wetenschappen, Centrum voor Onderwijs en Leren) gepromoveerd op het proefschrift met de titel: ‘Hitting the high notes. Challenge in teaching honors students’.

De belangrijkste onderzoeksvraag die Karin in haar proefschrift stelt, is gericht op welke didactische methoden geschikt zijn voor het uitdagen van honoursstudenten. Voor het beantwoorden van deze vraag onderzocht zij bestaande honourscursussen bij het University College Utrecht.
Eén van de conclusies van Karin is dat excellente studenten veel uitdaging aan kunnen. Ze stelt dat studenten juist het meest leerden in de periode waarin de uitdaging hun competentie het meest oversteeg. Uit de analyse van Karin komen drie factoren naar voren die cursussen uitdagend maken: de complexiteit, de autonomie en de hoge verwachtingen die de docenten van studenten hebben. De combinatie van deze drie factoren veroorzaakten soms onzekerheid en stress tijdens de cursus, maar achteraf gezien hebben juist deze factoren ervoor gezorgd dat studenten het maximale uit zichzelf haalden. De derde factor, de hoge verwachtingen van de docent, bleek cruciaal. Tijdens cursusactiviteiten die hoog scoorden op complexiteit en autonomie waren studenten weliswaar gemotiveerd, maar ze ervoeren ook een zekere vrijblijvendheid. De hoge verwachtingen van de docent zijn schijnbaar nodig om studenten uit te dagen om het beste uit zichzelf te halen.

Het proefschrift is nog niet geheel in digitale versie beschikbaar. Wel zijn enkele reeds gepubliceerde hoofdstukken toegankelijk:
Hfd2 :  Do honors students have more potential for excellence in their professional lives?
Hfd 3:  Challenging high-ability students.
Hfd 4:  How to persuade honours students to go the extra mile; creating a challenging learning environment.

_______________________

Eerder dit jaar werd tijdens de internationale conferentie over onderwijsexcellentie en honours programma’s, ‘Learning to Innovate’, in Rotterdam het boek ‘Hoogvliegers, ontwikkeling naar professionele excellentie’ gepresenteerd. Ervaringen en visies vanuit HBO en WO zijn daarin gebundeld, specifiek gericht op professionele excellentie. Het boek bestaat uit drie delen: het eerste deel beschrijft de kenmerken van talent en het ontwikkelen van getalenteerde studenten naar excellente professionals. Het tweede deel gaat in op de inrichting van de leeromgeving, honours teaching en talent coaching. Het derde deel tot slot richt zich op de leer- en werkgemeenschap, de cultuur en de kwaliteitsborging van de honours programma’s. In het laatste hoofdstuk komen deze drie delen bij elkaar en worden tot een handelingskader verwerkt voor honours docenten. Aan ‘Hoogvliegers’ hebben 38 docenten uit het hoger onderwijs meegeschreven onder redactie van Remco Coppoolse, Pierre van Eijl, en Albert Pilot.
Het eerste hoofdstuk van het boek kan worden gelezen. Bent u geinteresseerd en wilt u meer informatie dan kunt u daarvoor terecht op: http://honorsconference2013.hr.nl/en/Side-program/

Maarke Roelofs
18 december 2013