Erkennen en Waarderen: het perspectief van de jonge wetenschapper

De wijze waarop academici worden erkend en gewaardeerd, vormt, zo zegt de Universiteit Utrecht zelf, de sleutel tot gedragsverandering richting open wetenschap. Het vernieuwde systeem van erkennen en waarderen is een cultuurverandering, een fundamenteel andere manier van denken over wat goede wetenschap is, en daarmee ook over wanneer je een goede wetenschapper bent. Maar wat is de impact hiervan op jonge wetenschappers? En wat betekent dit voor hun toekomst? Vanuit de TAUU is er onderzoek uitgevoerd naar de ervaringen van jonge wetenschappers van de Universiteit Utrecht met het vernieuwde systeem van erkennen en waarderen. Lees hier het volledige onderzoek.

Tijdens de Versterk-Je-Onderwijs-Week (VJOW) zijn de resultaten van dit onderzoek gepresenteerd in een video. Hierna is er tijdens een Q&A sessie samen met de aanwezigen een gesprek gevoerd over wat zij zelf ervaren, wat mogelijkheden zijn om te komen tot een (versnelde) cultuurverandering en wat hierbij de rol is van leidinggevenden.

Mocht je nog vragen hebben of meer willen weten over dit onderzoek, schroom dan niet om contact op te nemen met Femke van de Glind via f.a.c.vandeglind@students.uu.nl.

Marijn van Ellen
12 juli 2022