Docenten, studenten en key-users testen gebruiksvriendelijkheid LMS’en

Op 16, 17 en 18 januari hebben 28 docenten, 28 studenten en 23 key-users en beheerders vanuit alle faculteiten deelgenomen aan de gebruikerstesten voor het nieuwe Learning Management Systeem (LMS). Zij hebben de LMS-systemen van de vier ingeschreven partijen in de aanbesteding getest op gebruiksvriendelijkheid. Ze kregen casussen voorgelegd en moesten punten geven voor de mate waarin de  systemen intuïtief zijn, overzichtelijk zijn en prettig zijn om mee te werken.

Overzichtelijk LMS belangrijk voor studenten

Uit de hoge opkomst bij de gebruikerstesten blijkt dat er veel betrokkenheid is bij de gebruikers. Lieve Gort, eerstejaars student Onderwijswetenschappen vertelt waarom zij heeft deelgenomen: Het is fijn om betrokken te zijn bij de keuze voor een nieuw leerplatform. Ik vind het belangrijk te merken dat er echt gekeken wordt wat wij als gebruikers ervan vinden. Voor mij is het belangrijk dat een LMS er overzichtelijk en gestructureerd uitziet én dat het moderner en toegankelijker is dan het systeem dat we nu hebben.

Derdejaars student UCU Geschiedenis, Laurens van Hofslot vult aan: Heel interessant om de verschillende systemen te testen. Wat ik tot nu toe gezien heb, ziet er heel overzichtelijk uit. Persoonlijk vind ik het prettig als een systeem customisable is per student, dus dat je bijvoorbeeld zelf kan bepalen wat je op de homepage wil zien. Ik vind het goed te merken dat ook de mening van studenten wordt gevraagd. Wij gaan het uiteindelijk gebruiken natuurlijk. Ik heb me aangemeld voor deze gebruikerstesten omdat ik het belangrijk vind dat er ook studenten vanuit mijn faculteit, UCU, de systemen testen.

Goed en gebruiksvriendelijk systeem belangrijk voor key-users

Key-users bij UCU, Michiel Kouw en Michiel Ruijgrok hebben ook de verschillende systemen getest. Goed om betrokken te worden bij de keuze uit deze verschillende systemen licht Michiel Kouw toe. Alles wat niet goed gaat moeten wij als key-users oplossen, daarom is het voor ons natuurlijk belangrijk dat er een goed en gebruiksvriendelijk systeem gekozen wordt. Wij weten wat er speelt. De systemen die we vandaag getest hebben zijn heel verschillend. Wel zien ze er allemaal veel moderner uit dan ons huidige LMS. Het testen is natuurlijk wel een momentopname, dat maakt het best lastig om goed te kunnen beoordelen.

Michiel Ruijgrok vindt de look & feel van het systeem heel belangrijk. Bij het testen heb ik me verplaatst in de docent, die het systeem gaat gebruiken. Maar natuurlijk heb ik ook met mijn pet op als key-user naar de systemen gekeken. We kregen allerlei casussen voorgelegd met opdrachten die we in de systemen moesten uitvoeren. Het is wel lastig om de gebruiksvriendelijkheid van de systemen als totaal te beoordelen.

Intuïtief LMS maakt het werk voor docenten beter

Onder de docenten was ook veel enthousiasme om te testen. Zo vertelt een docent Wiskunde: De testen zijn goed voorbereid met dezelfde casussen voor elk systeem, waardoor ze onderling goed vergelijkbaar zijn. Dat vind ik heel belangrijk. In ons huidige systeem vind ik het nogal moeilijk om content te vinden en te weten waar verschillende onderdelen staan. Deze onoverzichtelijkheid zorgt ervoor dat sommige docenten bij ons een eigen systeem gebruiken. Krijn Vrijsen, Docent Biomedische wetenschappen, GNK voegt toe: Ik heb me aangemeld voor deze gebruikerstesten omdat ik invloed wilde uitoefenen op de keuze van het nieuwe LMS-systeem. Voor mij is het belangrijk dat een systeem intuïtief werkt, dat maakt de workflow makkelijker. Als het systeem mijn werk beter kan maken: graag! Ook het uiterlijk van het systeem vind ik belangrijk. Een moderner systeem is ook voor studenten fijn en het zou mooi zijn als het ook op mijn telefoon of tablet toegankelijk is.

Gebruikerstesten cruciale stap in aanbesteding

Het testen is een cruciale stap om te komen tot een gebruiksvriendelijk LMS dat aansluit op de wensen van gebruikers en waar we weer vele jaren mee gaan werken. De leveranciers krijgen nu nog de kans om hun inschrijving aan te passen aan de hand van de feedback uit de gebruikerstesten. De resultaten van de gebruikerstesten, maar ook andere onderwerpen zoals de mate waarin rekening wordt gehouden met publieke waarden, de mogelijkheden voor het verzamelen van learning analytics externe link en de mogelijkheden voor activerende werkvormen, bepalen welke aanbieder het best passende LMS heeft voor de UU. Naar verwachting is dit eind april/ begin mei bekend.

Marijn van Ellen
1 februari 2024