David Onnekink en Danny Broere winnaars Docentenprijzen 2022

David Onnekink, docent bij Geschiedenis (faculteit Geesteswetenschappen), heeft de prijs Docent van het Jaar 2022 gewonnen. Danny Broere, docent bij Scheikunde (Bètawetenschappen) won de Docenttalent van het Jaar 2022 prijs.

De jury heeft deze docenten gekozen vanwege hun betrokkenheid binnen het onderwijs, zelfs in tijden van corona. Deze twee docenten hebben veel passie voor hun vakgebied, nemen de studenten mee in hun onderwijs en weten een verbinding te maken tussen de academische wereld, de praktijk en het onderwijs.

David Onnekink

Docent van het Jaar: David Onnekink

David zet verhalen van studenten centraal in zijn onderwijs en richt zich op drie doelen: erkend, gehoord en geïnspireerd worden. De verhalen van de studenten komen samen met die van de geschiedenis en actualiteit. Aan zijn studenten stelt hij daarom de vraag: wat is jouw verhaal? Studenten voelen zich gehoord door hem, zien de passie die hij heeft voor zijn vak en ervaren hem als een toegankelijke docent.

De jury gaf aan dat David een docent is die je voor de rest van je leven bijblijft en was onder de indruk van het vele werk dat hij op zijn schouders neemt, als docent én tutor, en hoe sociale issues een plek krijgen in zijn onderwijs.

Danny Broere

Docenttalent van het Jaar: Danny Broere

Danny geeft volgens zijn studenten met veel enthousiasme les. Zijn passie ligt bij het bestuderen van chemie en het verleggen van grenzen en dat brengt hij goed over naar zijn studenten. Het lukt hem om zijn studenten te fascineren over zijn toch wel moeilijke vakgebied en de abstracte theorie die daarbij hoort te verduidelijken in de praktijk.

Het was duidelijk voor de jury dat Danny een docent is wie zijn studenten zoveel mogelijk wil betrekken in zijn onderwijs en hij motiveert hen ook om uit hun comfortzone te stappen. Zijn structuur en tijdmanagement die hij bleef behouden in tijden van corona, werd ook erg gewaardeerd door zijn studenten.

Marijn van Ellen
16 maart 2022