Creatief hybride onderwijs: zo pakt Biologie het aan

Ondanks de versoepelingen van de coronamaatregelen zullen docenten nog steeds hybride onderwijs geven door quarantainemaatregelen en ziekte. Gelukkig zijn er steeds meer creatieve manieren van hybride onderwijs geven. Ton Peeters, opleidingsdirecteur Biologie, en Thomas Wind van Science Educate-IT geven tips.

Zet de chat aan en werk met studentmoderators

Een groot voordeel van een fysiek college is de interactie: je krijgt vragen en kan die gelijk beantwoorden. Hoe behoud je dezelfde interactie bij hybride onderwijs? Ton: “Als je je college streamt via Teams, zet dan de chatfunctie aan en wijs een student aan – of zet een studentassistent in – die de chat in de gaten houdt en gestelde vragen voorleest. Zo breng je de twee werelden samen.”

Organiseer een Q&A via Teams

Wil je liever je colleges opnemen? Maar vind je het wel belangrijk dat iedereen vragen kan stellen? Kies er dan voor om een Q&A-sessie te houden in Teams. Zo zorg je dat studenten die er niet waren toch nog vragen kunnen stellen over het college. En mooie bijvangst: studenten die wel bij het college waren maar tóch nog iets willen weten of een toelichting nodig hebben, kunnen gewoon nog een keer aansluiten.

Combinatie kennisclips en werkcolleges (blended learning)

Bij Biologie combineren docenten sinds de intrede van het coronavirus kennisclips en opgenomen colleges met fysieke werkcolleges. Ton licht toe: “Door het lesmateriaal op afstand beschikbaar te stellen, kunnen studenten op hun eigen tempo de stof doornemen en hun vragen opschrijven. Dit heeft als voordeel dat studenten voor de toetsen nog eens alles kunnen lezen, maar ook dat studenten met concrete vragen naar de universiteit komen. Tijdens een werkcollege ligt de focus op het sociale aspect en de connectie met medestudenten. Daarnaast gaan we dieper in op de stof en maken we de prioriteiten helder, zodat studenten een beeld krijgen van wat ze moeten leren en wat er op de toets gevraagd kan worden.”

Buddy voor thuisblijvers

Om te voorkomen dat de studenten thuis de verbinding kwijtraken met medestudenten en de campus, raadt Ton aan om te werken met een buddy voor thuisblijvers: “Ik laat studenten dit zelf regelen, want een buddy werkt het beste als het iemand is die studenten al kennen, bijvoorbeeld iemand uit het vriendengroepje. De buddy functioneert als het aanspreekpunt van de thuisblijvende student en kan opdrachten of belangrijke bespreekpunten in werkcolleges doorgeven, of ze tijdens de lunch videobellen om te checken hoe het gaat.”

Tips van Thomas:

1. Splits werkcollege-groepen tussen on- en offline om interactie te bevorderen.
  2. Laat studenten participeren door ze ergens mee aan de slag te laten gaan. Zo hoef je zelf minder hybride te doen.
  3. Herhaal vragen zodat iedereen alles meekrijgt.
  4. Maak gebruik van bestaande tools zoals Wooclap en FeedbackFruits.

Klik hieronder voor meer informatie en meer nuttige links!

Marijn van Ellen
16 maart 2022