Soms zit het mee en vaak zit het tegen
Lieve Willemijn,
Ik geef als gepromoveerd bioloog een deel van mijn aanstelling onderwijs aan Masterstudenten. Vooraf had ik me er erg op verheugd om met intelligente jonge mensen te werken, maar eerlijk gezegd valt het mij toch wat tegen!
Ik steek zelf veel tijd in mijn voorbereiding en vertel de studenten wat zij zelf aan leesstof kunnen of moeten voorbereiden. En dat laatste verloopt nu niet bepaald soepel. Als ik vragen stel over die stof, komt er bedroevend weinig respons. Maar dat betekent dus ook dat ze mijn colleges niet echt zullen begrijpen, wat weer consequenties heeft voor het eindniveau dat zij moeten halen.
Laatst sprak ik na het college enkele studenten die zeiden dat het ook wel erg veel stof is, en dat ze niet precies weten wat ze kunnen overslaan, en dat ze ook druk met andere vakken zijn. Tja, ik wil wel een goed niveau bereiken met dit vak, maar zo te zien zal een aantal studenten zeker zakken of afhaken. Doe ik iets fout?
Groetjes, I.
Lieve teleurgestelde I.,
Wat boffen jouw studenten met zo’n gedreven docent! Maar om maar even een oude docentenwijsheid met je te delen: soms zit het mee en vaak zit het tegen.Het leven van een docent gaat niet over rozen. Ik weet niet of je iets fout doet, wel denk ik dat masterstudenten zelf de verantwoordelijkheid moeten kunnen nemen voor hun studeergedrag en attitude. Als iemand jouw cursus niet haalt is het dus niet per definitie een probleem van jou als docent! Het is daarom ook goed om na te gaan hoe groot dit probleem is. Met andere woorden: om hoeveel studenten gaat het? Zijn het enkele studenten, dan luidt mijn advies om te accepteren dat je geen 100% als slagingspercentage hebt (sowieso een utopie, maar dat terzijde) en eventueel volgend jaar de ingangseisen moet aanscherpen.
Gaat het om een grotere groep, dan verdient dit meer aandacht. Achterhaal op welk punt je je de studenten ‘verliest’ en waarom ze zich overbelast voelen. Je geeft aan dat je zelf erg veel tijd stopt in de voorbereiding, maar misschien heb je daarmee zo’n hoog niveau bereikt dat studenten stap 1 missen in het zelfstudiemateriaal of jouw uitleg? Misschien zijn ze vooral zoekende en geeft een tussentoets hen en jouzelf meer inzicht in de zwaarte- en pijnpunten? Wellicht kun daarnaast je de supervisie die je geeft wat op afstand zetten? Om Aboutaleb vrij te citeren: laat ze het zelf uitzoeken! Maar blijf vooral wel enthousiast en vrolijk. Verzuur niet.
Groetjes, Willemijn
5 augustus 2015
U moet ingelogd zijn om te reageren, gebruik het formulier aan de linkerkant om in te loggen met uw solis gegevens.