Logo Universiteit Utrecht

Docentencommunity TAUU

Coronavirus, niets voor een digibeet met podiumvrees

Lieve Willemijn,

Ik zit nu thuis, zoals ongeveer heel Nederland. En donderdag en vrijdag moet ik college geven voor een groep van ongeveer 20 studenten. Iedereen roept op om dit digitaal te doen, maar ik zie dit eigenlijk helemaal niet zitten.

Natuurlijk wil ik ze opdrachten opsturen en ze helpen als ze vastlopen. Ik wil ook best één op één met studenten Skypen, maar met mijn hoofd op een filmpje dat iedereen tot in lengte van dagen kan terugkijken, dat wil ik niet.

Wat moet ik doen? Kan ik hier onderuit komen?

Groetjes van een digibeet met podiumvrees.

 

Lieve verlegen digibeet,

De één is natuurlijk veel fotogenieker dan de ander, dat begrijp ik. Ik zorg zelf altijd dat alleen mijn rechterhelft in beeld komt, omdat die nu eenmaal veel beter is dan mijn linkerkant.

Deze ongewone tijden vragen om ongewone maatregelen, dat zei de minister president al en dat geldt ook voor het onderwijs. Universiteiten hebben een wettelijke instructiebevoegdheid. In de wet staat dat je je als werknemer moet houden aan instructies van de werkgever omtrent het verrichten van de arbeid. De instructie om voortaan bepaalde lessen online te verzorgen kunnen onder omstandigheden vallen onder dit wettelijke instructierecht (zie https://www.aob.nl/nieuws/veelgestelde-vragen-van-onderwijspersoneel-over-het-coronavirus/ ).

Maar, voordat je naar de kapper rent en denkt dat je de looks en de expressiviteit moet hebben van mijn goede vriend Ralph Meulenbroeks. Het kan ook anders, je hoeft heus niet altijd met je gezicht in een online les.

Er zijn zoveel mogelijkheden. Je kunt een kennisclip opnemen, je scherm delen, in plaats van je camera. Voor een goed overzicht kun je de intranetpagina Onderwijs op afstand gebruiken.

Heel veel succes,

Willemijn


Severina Grotenhuis
18 maart 2020

Reacties

  1. Ralph Meulenbroeks
    Ralph Meulenbroeks

    Dank voor de grappige vermelding. Misschien ten overvloede: probeer het eens met TEAMS en zet de video uit. Doe ik ook, dat is sowieso handig omdat TEAMS anders heel traag wordt en je hoeft dus geen filmpjes te maken, je kunt uitleggen aan de hand van een eigen powerpoint. Kost geen extra voorbereidingstijd.

    Die hoef je ook niet ergens anders te uploaden, je kunt eenvoudigweg je eigen desktop inclusief alles wat je daar hebt staan delen met je studenten. Een deel met je studenten ook je twijfels en onzekerheden, dat zullen ze waarderen. Ze zijn zelf ook zeker niet altijd zo internet-handig als je zou denken. Stuur ze procesberichtjes waarin je vertelt dat je ermee bezig bent en hoe lang het allemaal gaat duren. Maak ze medeverantwoordelijk. Dat werkt echt.

    TEAMS is geen vervanging voor een face-to-face college. Het is een pleister, maar verder wel een prima pleister. De handleidingen staan duidelijk met plaatjes op intranet. Het leren werken ermee kost waarschijnlijk een dagdeel, dat dan weer wel….

    Teams voor onderwijs

    Veel succes en pas goed op jezelf.

    Ralph

U moet ingelogd zijn om te reageren, gebruik het formulier aan de linkerkant om in te loggen met uw solis gegevens.

Gerelateerd