Community
Voorbereiding kost veel tijd
Beste community,
Ik merk dat ik echt heel veel tijd steek in de voorbereiding van mijn lessen, veel meer dan ervoor staat. Hebben jullie tips of life hacks om de voorbereidingstijd te verkorten?
28 mei 2020
Reacties
U moet ingelogd zijn om te reageren, gebruik het formulier aan de linkerkant om in te loggen met uw solis gegevens.
The teaching trick according to Kristina Edstrom:
Do less of that which doesn’t contribute!
Wat ik ook merk is dat ik sinds de coronatijd veel minder zicht heb op wanneer een les “goed genoeg” is voorbereid. Omdat ik in de werkgroepruimte, met het aanvoelen van de groep wat dynamischer les kan geven. Nu besteed ik veel meer tijd aan voorbereiding, relatief ten opzichte wat nodig is, omdat ik veel moeilijker kan bijsturen. Wat ik moet doen tijdens een les is wel wat minder geworden, dus het is gelukkig nog enigszins gebalanceerd.
Heeft iemand daar tips voor?
Situaties verschillen, dus wellicht is mijn tip niet bruikbaar. Maar mocht je met meer docenten hetzelfde onderwijs verzorgen, dan zouden 1 of 2 het online onderwijs voor kunnen bereiden. Nadenken over wat een betere vorm/methode is, nu het onderwijs niet meer offline is. Bijvoorbeeld: studenten kijken vooraf een kennisclip, waarin de stof wordt uitgelegd. Die kennisclip kan door 1 docent gemaakt worden. Dit klinkt misschien niet als minder, maar door ontwikkelwerk te verdelen en passende onderwijsvormen te maken zal het verzorgen van online onderwijs eenvoudiger zijn. Tenslotte blijft je vakmatige expertise overeind.
Voor ons onderwijs hebben we e-modules gemaakt en het aansluitende onderwijs verkort (1,5 ipv 3 uur). De e-modules zijn in de toekomst ook nog bruikbaar en de onderwijstijd wordt beperkt.
Daarnaast kun je de studenten medeverantwoordelijk maken door te benoemen dat je hun input nodig hebt. Mijn ervaring is dat ik online directiever moet zijn: concrete vragen gericht aan een student.