Logo Universiteit Utrecht

Docentencommunity TAUU

Community

Praktische tips gevraagd: hoe maak ik mijn onderwijs toegankelijk(er)?

In de discussie over randvoorwaarden bij het ontwikkelen van ons online onderwijs miste Maranke Wieringa de aandacht voor toegankelijkheid. ‘Er zijn inderdaad veel voordelen aan online onderwijs, want het is materiaal wat (als het goed in elkaar zit) hergebruikt kan worden. MAAR: het is materiaal wat hergebruikt wordt. Dus als we nu niet nadenken over ‘lastige dingen’ zoals toegankelijkheid, zitten we jaren nog met ondermaats materiaal’, schreef ze op Twitter.

Goed punt natuurlijk. Welke tips zijn er die docenten zeker moeten kennen en toepassen om het digitale UU-onderwijs toegankelijk te maken?


Mathil Gelens
19 november 2020

Reacties

  1. Ditte van Dulmen Krumpelman
    Ditte van Dulmen Krumpelman

    Dit is zeker een goed punt en ook iets waar we al wat langer mee bezig zijn. Ik ben beleidsmedewerker onderwijs bij de directie Studenten, Onderwijs & Onderzoek en kijk samen met collega’s van onder andere ITS en Communicatie & Marketing hoe we de UU ook digitaal toegankelijker kunnen maken. Tot nu toe gebeurd dit (misschien te) veel achter de schermen, maar daar hopen we in de komende tijd verandering in te brengen.

    Voor de digitale platforms waar we mee werken is geïnventariseerd wat onze leveranciers al bieden op dit vlak en kijken we welke stappen we op korte en langere termijn nog moeten maken. Komend collegejaar gaan we bijvoorbeeld werken met een nieuw videoplatform, Ubicast, dat automatische ondertiteling en transcripties aanbiedt. Positief is dat toch vrij veel leveranciers al aan de eisen voldoen of werken aan verbeteringen.

    Maar, veel winst is ook te behalen met het materiaal dat docenten en andere medewerkers aanbieden. We zijn aan het nadenken over hoe we docenten daar het beste bij kunnen ondersteunen en zullen daar de komende maanden op terugkomen. Input van jullie kant is daarbij altijd welkom: mail mij gerust als je vragen hebt over dit thema of als je in je eigen colleges problemen signaleert! (d.vandulmen@uu.nl)

    Voor nu als voorbeeld een paar tips om je documenten op een makkelijke manier toegankelijker te maken:

    – Maak echte kopjes
    Zorg dat de vormgeving van je document duidelijk is, door titels en tussenkopjes niet met eigen vormgeving aan te geven (zoals alleen vetgedrukt), maar door het template dat Word aanbiedt in het tabblad Start > Stijlen te gebruiken. Hierdoor zijn kopjes ook voor ondersteunende voorleessoftware herkenbaar. Ook andere functies die vormgeving ondersteunen maken het document toegankelijker, zoals de lijstenoptie (tabblad Start > Alinea).

    – Biedt een tekstueel alternatief voor plaatjes
    Beschrijf een plaatje zodanig dat iemand die voorleessoftware gebruikt de boodschap begrijpt. Gebruik bij voorkeur alleen plaatjes die inhoudelijk iets toevoegen. Geeft het plaatje geen inhoud weer? Geef dan een beschrijving als ‘sfeerbeeld’ of iets vergelijkbaars, zodat duidelijk is dat het voor het begrijpen van de tekst niet nodig is om een beschrijving van het plaatje te krijgen.

    – Gebruik geen kleur als enige onderscheiding
    Zorg naast een onderscheidende kleur voor aanvullende kenmerken, zoals een onderstreping, een symbool in een cel of een andere vorm van een afwijkend kenmerk. Extra voordeel: print iemand het document in zwart-wit, dan is het nog steeds bruikbaar.

    – Laat Microsoft je helpen!
    In onder andere Word en PowerPoint kan Microsoft je helpen bij het toegankelijker maken van je document: via tabblad Controleren > Toegankelijk controleren doet het programma een check op algemene toegankelijkheidskenmerken. Hoewel deze functie niet zaligmakend is, geven experts aan dat het zeker een goede manier is om jezelf bewust te maken van aandachtspunten in je document.

    – Wil je een pdf-document gebruiken?
    De meningen zijn verdeeld over de toegankelijkheid van pdf-bestanden. Begin in ieder geval in een word-document en sla dat op in pdf-format. Gebruik daarvoor nooit de printknop om een pdf-bestand te maken: een groot deel van de aanpassingen die je heb gedaan om je word-document toegankelijker te maken verdwijnt dan. Kies dus altijd voor “opslaan als”.

    – 25 juni: Webinar Digitale toegankelijkheid in het HO
    Aanstaande donderdag organiseert ECIO, het Expertisecentrum Inclusief Onderwijs, samen met Stichting Accessibility een gratis webinar over digitale toegankelijkheid in het Hoger Onderwijs. Aanmelden kan nog! https://www.ecio.nl/agenda/webinar-digitale-toegankelijkheid-in-het-ho/

    Meer informatie over dit onderwerp zullen we de komende maanden gaan delen, bijvoorbeeld in de vorm van handleidingen en andere hulpmiddelen. Collega’s van ICT Advies en Support (https://intranet.uu.nl/servicedesk-en-balies-ict) denken ook graag met je mee!

    (Jammer genoeg kan ik in dit reactieveld geen echte kopjes maken! Ook met de UU-websites zijn we er nog niet!)

U moet ingelogd zijn om te reageren, gebruik het formulier aan de linkerkant om in te loggen met uw solis gegevens.

Gerelateerd