Toetsing in kaart brengen en verbeteren @ Biomedische Wetenschappen

De Commissie Kwaliteitszorg Toetsing (CKT) van de bachelor Biomedische Wetenschappen is bezig met het in kaart brengen en verbeteren van de toetsing. Eerder beoordeelde de CKT alle schriftelijke toetsing zelf, maar sinds enige tijd werken we met peer-assessment van examinatoren onderling. Dat leidt tot waardevolle resultaten!

Elke BMW cursusexaminator wordt gekoppeld aan een andere examinator van een (zover mogelijk) vergelijkbare cursus qua studentenaantal en vakgebied. De examinator vult een uitgebreid online formulier in met alle informatie rondom de toetsing: Wat voor toetsvormen worden gebruikt? Zijn deze individueel of in groepsverband? Zijn de leerdoelen toetsbaar geformuleerd? Is de toetsvorm valide? Vervolgens bekijkt de beoordelende examinator dit formulier en geeft aan wat hij van de toetsing vindt: Is de toetsing volledig transparant? Is het onderscheidend vermogen goed genoeg?

De beoordelaar en examinator gaan daarna rond de tafel zitten om het formulier te bespreken en verder aan te vullen. Na dit gesprek stuurt de beoordelaar het ingevulde formulier naar de CKT. De commissie bekijkt het document en e-mailt zowel de beoordelaar als examinator haar bevindingen: was het overzicht volledig duidelijk, en hebben we misschien nog tips om de toetsing te verbeteren? Voor de CKT blijkt deze werkwijze zeer waardevol. Het geeft een duidelijk overzicht van hoe alle toetsing (dus niet alleen schriftelijke) in de vakken is georganiseerd en toont eventuele knelpunten.

De CKT vindt naast het invullen van het formulier juist de discussies en gedachtevorming in de gesprekken tussen de examinatoren onderling van grote waarde, omdat ze de continue evaluatie en verbetering van toetsing stimuleren. Volgend jaar worden dezelfde examinators en beoordelaars aan elkaar gekoppeld: het is interessant om dezelfde cursus langere tijd te volgen en te zien hoe deze zich ontwikkelt.

Auteur: Ragna Senf (Lid CKT van de opleiding Biomedische Wetenschappen)

Vragen? Email r.senf@umcutrecht.nl

RagnaSenf