‘Studenten jagen op groene vinkjes, dus ze kijken álle filmpjes en maken álle opdrachten’

– een pleidooi voor universiteitsbreed gebruik van het online oefenprogramma Grasple

Kirsten Namesnik is een enthousiaste ambassadeur van Grasple. Dat is een tool waarmee studenten kunnen oefenen met stof die ze nog lastig vinden, en waarmee de docent bovendien kan zien hoe de student of de groep ervoor staat op een bepaald onderwerp. ‘Je kunt er ook programmatisch mee toetsen én studenten krijgen de neiging om groene vinkjes te jagen, dus ze maken álle opdrachten en kijken álle filmpjes’.

Grasple, dat is toch dat programma waar studenten statistiek mee kunnen oefenen?

Ik ben ervan overtuigd dat iedereen op de universiteit Grasple kan gebruiken. Nu denken mensen inderdaad vaak nog dat het alleen voor statistiek en wiskunde geschikt is, want daar staat het om bekend. Maar je kunt het ook gebruiken voor biologie, psychologie, geologie. Echt voor élk onderwerp eigenlijk. Het heeft heel veel toepassingen.

Welke toepassingen bedoel je dan?

Grasple wordt natuurlijk al veel gebruikt voor oefenstof met wiskundige achtergrond: Studenten kunnen oneindig statistische begrippen en sommetjes oefenen zodat ze het onder de knie krijgen.

Maar je kunt er ook een online les mee maken, zodat studenten iets leren wat niet in het hoorcollege is behandeld. Bijvoorbeeld hoe de kegeltjes in de oogbal werken en de verschillende afwijkingen die daar allemaal bij zijn. Je kunt een filmpje invoegen en er inzichtvragen en kennisvragen bij stellen. Als studenten de vragen goed hebben beantwoord, dan krijgen ze een groen vinkje. Grasple is bij uitstek geschikt voor Blended Learning en Flipping the classroom.

Je kunt ook een practicum stap voor stap doorlopen. Je krijgt onmiddellijk feedback, dat is het mooie. Bijvoorbeeld in een scheikunde lab, als studenten moeten onderzoeken wat er met alcohol gebeurt als het verdampt. Ze krijgen meteen feedback op hun antwoord. Je kunt er een stukje uitleg bij geven. Het mooie van de feedback is dat je niet alleen te horen krijgt of het goed of fout is, maar ook waarom.

Jij zou Grasple dus ook aan docenten van andere faculteiten aanraden?

Jazeker! Het mooie is dat studenten vooral stof die ze lastig vinden in hun eigen tijd, in hun eigen tempo, net zo vaak kunnen oefenen als ze willen. Als iemand de stof makkelijk vindt, dan oefent die één keer en klaar. Iemand die het moeilijk vindt, kan heel lang oefenen: je kunt heel veel varianten van bepaalde vragen plaatsen. Er is bijvoorbeeld de mogelijkheid om van 1 opdracht, 20 opdrachten te maken. Dus je vraagt hoeveel is a + b (en achter de schermen maak je een lijstje van de mogelijke waarden van a en b) en Grasple maakt dan 20 verschillende opdrachten.

Je kunt ook een tussentijdse formatieve toets afnemen met Grasple. Dit zijn dezelfde soort vragen als de oefenopgaven, maar studenten krijgen pas feedback als ze alle vragen hebben gemaakt. Je ziet dan als student welke vragen je fout had en waarom. Als docent krijg je informatie op vraagniveau, klasniveau en studentniveau.

Samenvattend je maakt een database met vragen over verschillende onderwerpen. Die vragen kun je naar believen gebruiken voor toetsen en oefeningen.

Maar je kunt ook creatief gebruik maken van Grasple. Je kunt bijvoorbeeld een les maken met alleen maar oefenvragen. Niks geen uitleg, maar gewoon ‘in het hoorcollege hebben jullie gehoord over…’.

En hoe zit het met die jacht op groene vinkjes?

Als je oefenvragen niet goed hebt beantwoord, dan krijg je een oranje vinkje. Heb je de les afgerond én de vragen goed, dan krijg je een groen vinkje. Als je nog helemaal niet hebt gekeken, is het bolletje grijs

Studenten gaan op groene vinkjes jagen, dus die maken alle opdrachten en kijken álle filmpjes. Het wordt een soort drijfveer om die lessen te doen. We hebben eens een les gehad, daarbij hoefde je alleen maar iets te lezen, er waren geen opdrachten bij. … Maar zonder opdrachten kun je geen groen vinkje halen. Daar kwamen onze studenten over klagen. Dus nu staat daar ook een oefenopdracht bij ?.

Meer over de oefentool Grasple

Ondersteuning De UU heeft een universiteitsbrede licentie voor Grasple en Educate-it staat voor je klaar als je vragen hebt of er eens mee zou willen oefenen. Mail naar Davitze Könning fbinnovatietools@uu.nl voor een docentenaccount en als je ondersteuning wilt.

Workshop Op 2 april, 15.15 uur organiseert Educate-it een Grasple-workshop. Je kunt gewoon via de link meedoen aan de Teams-webinar.

Beginnerstip Beginnende docenten zou Kirsten adviseren om te beginnen met de écht heel moeilijke stof. Iedereen heeft wel een onderwerp waar zijn of haar studenten altijd over struikelen. Begin dáár dan eens mee en geef ze de mogelijkheid om extra te oefenen. Je hoeft echt niet meteen je hele curriculum in een Grasple te zetten.

Kirsten Namesnik-Silvester
14 februari 2020