Onderwijsparade 2018

De onderwijsparade 2018 komt eraan! Over een kleine maand is het zover (6 maart, Academiegebouw, aanvang 13.00 uur). Het thema is dit keer Interdisciplinarity: Building Bridges.

Omdat ik zelf in de voorbereidingscommissie zit ben ik wel een beetje bevooroordeeld, oké, maar ook los daarvan geloof ik dat dit een hele interessante onderwijsparade belooft te worden! Voor mij als TAUU-er en ASW-er zit er in elk geval een hoop in!

Het mooie aan de onderwijsparade is dat het een tamelijk uniek platform biedt waar docenten, studenten en beleidsmakers bij elkaar komen om ideeën uit te wisselen en van elkaar te leren.

Even een voorproefje. Katrine Lindvig van de Universiteit van Kopenhagen geeft de keynote. Lindvig is gepromoveerd op Creating Interdisciplinarity within Monodisciplinary Structures. Zij zal ingaan op de vraag hoe je inzichten uit onderzoek naar interdisciplinair onderwijs kan combineren met concrete adviezen en praktische instrumenten in het curriculum.

Zelf zal ik samen met Fred Wiegant kijken naar werkvormen in interdisciplinair onderwijs. We gaan het o.a. hebben over het gebruik van het handboek van Repko, en willen vooral ook praktijkvoorbeelden bespreken in onze workshop.

En wat nog meer? Een kleine greep. Er zijn Engelstalige workshops over o.a. ‘Perspectives on blended learning in interdisciplinary contexts for teachers, students and policy advisors’ (door Paul Heijnen & Rik Vangangelt), en ‘Students’ interdisciplinary teamwork solving societal issues: Co-creation’ (Heleen van Ravenswaaij & Michèle Gerbrands). Er zijn Nederlandstalige workshops over o.a. interdisciplinaire oplossingen vanuit studenten door DenkLAS (zelfstandige groep studenten van de opleiding Liberal Arts and Science), en TAUU is aanwezig met een 6-hoedenworkshop, voor mensen die de (kritische) vraag willen stellen of je eigenlijk wel interdisciplinair te werk zou willen gaan.

Uiteraard is er nog een hoop meer te doen – zie hier het hele programma.

Kom kijken – neem deel – geef je op – onderzoek en bevraag – deel je ervaringen – bouw een brugggetje naar de overkant, of naar je collega op de gang – luister naar ervaringen van anderen – ervaar de schoonheid van smeltkroes – laat je inspireren! En geef je op – of had ik dat al gezegd?

Bos, J.C. (Jaap)
9 februari 2018