Mijn antwoorden als senior docent – Deel 1: Wat maakt een goede docent?

Beste Malou,

Recentelijk, las ik jouw TAUU blog van 28 januari. Door jouw vragen realiseerde ik mij dat ik graag op jouw blog wilde reageren vanuit mijn ervaringen als senior docent. Bij deze dus mijn reactie.

Feedback geven of terugkoppelen vind je dus erg belangrijk, net als veel andere docenten met jou. Maar de gemiddelde student vindt dat niet, gezien de weinig moeite die ze doen die feedback te krijgen. Hoe leer je studenten feedback waarderen? Het ze makkelijker maken die feedback te krijgen? Wil een docent niet teveel? Moet de docent minder verwachten over gedetailleerde feedback en meer algemeen richting geven en duimen dat de student zelf de weg wel vindt? Ook voor mij is het teleurstellend dat ik weliswaar prachtige tips formuleer om het schrijven te verbeteren van studenten, maar dat ik nog altijd een lijst van opmerkingen teruggeef aan de studenten na beoordeling van hun essays; opmerkingen die vermeden hadden kunnen worden als de tips waren toegepast. Doe ik iets fout? Ja, want het werkt nauwelijks! Of doen de studenten het niet handig?

We moeten het maar eens een andere keer hebben over de verantwoordelijkheden, verwachtingen, plichten en de rol van junior docenten. In mijn vakgebied werken we vaak met student-assistenten die vrijwel altijd uiterst gemotiveerd zijn en hun taak goed uitvoeren. Toch voelt het als tweedehandsonderwijs: ik vertel iets aan jou, jij vertelt het aan een derde. Verwachten dat die boodschap intact blijft, is teveel gevraagd! En het ergste voor de docent: bij het nakijken van een tentamenvraag vaststellen dat de studenten de boodschap niet hebben begrepen, omdat er ergens in de communicatie tussen docent, student-assistent en student iets is misgegaan!

Het is niet alleen voor jou, maar voor misschien wel alle universitaire docenten zo dat ze hun vak gaandeweg leren. Dat heeft iets heel vreemds: het hoogst gegeven niveau van onderwijs wordt gegeven door onervaren mensen! In de praktijk geldt voor vele docenten dat ze als onderzoeker beginnen en steeds meer onderwijstaken krijgen. In mijn vakgebied is dat begeleiding van masterstudenten, dan gevorderde bachelors, en dan pas rol je in onderwijs voor grotere groepen. Gaandeweg heb je de kans allerlei onderwijscursussen te volgen, waardoor ik nu wel meen geschoold te zijn! Ik maak me wel zorgen om jou: als je het zo druk hebt, kan je dan nog wel tijd vrijmaken voor onderwijscursussen die zo nuttig zijn om je verder te bekwamen?

Mijn eerste antwoord op je vraag, wat een docent goed maakt is flauw: als studenten er beter van worden. We zijn natuurlijk geneigd te denken dat een goede docent boeiend onderwijs geeft, maar dat hoeft niet. Het slagingspercentage is een van de parameters die een docent kan gebruiken om zijn onderwijs onder de loep te nemen, en ook de cursuswaardering. Een minder tastbare meting is welke student enthousiast is geworden, want dat enthousiasme zal veel meer bewerkstelligen in de toekomstige resultaten van die student dan dat ene vak dat je geeft.

Net als jij, weet ik vaak niet waarom ik iets doe, en is het intuïtie. Als dat goed gaat, is het mooi, als je intuïtie verkeerde reacties oproept, is er werk aan de winkel.

Vriendelijke groeten,

Adri

Adri Thomas, senior docent bij Ontwikkelingsbiologie van de Beta-faculteit, hoopt zinvolle reacties te geven op de vragen van junior docente Malou.

Thomas, A.A.M. (Adri)
9 april 2015