Met tablets zelfstandig op excursie

Excursies zijn een belangrijk onderdeel van veel studies. Maar een excursie organiseren voor een grote groep studenten is een uitdaging. Zeker als je wilt dat iedereen actief betrokken is. Tablets en smartphones bieden uitkomst.

Voor het vak Geologie van Nederland (opleiding Aardwetenschappen) her-ontwierpen we een excursie. Deze excursie was al jaren niet meer gegeven, omdat het door de studentenaantallen (80 á 100) erg lastig was de hele groep op sleeptouw te nemen. Het gebruik van tablets bracht hier verandering in.

Met tablets kunnen studenten zelfstandig een excursie uitvoeren, eventueel buiten college-uren om. Dit maakt het haalbaar om excursies uit te voeren met veel studenten. Via de tablets krijgen studenten locatiegebonden instructies, opdrachten en kaartmateriaal. De opdrachten stimuleren studenten om zelf actief met de lesstof aan de slag te gaan en de relatie te leggen tussen de omgeving en de theorie uit de colleges.

Opzet van de excursie

De studenten fietsen tijdens de nieuwe excursie buiten de ingeroosterde college-uren om in tweetallen door het landschap rondom Utrecht. Via de tablet, of hun eigen smartphone met GPS, krijgen studenten navigatie-aanwijzingen. Bij excursiepunten begint een audio-fragment met uitleg over die locatie, en verschijnen opdrachten en bijbehorende afbeeldingen. Daarnaast hebben studenten toegang tot digitaal kaartmateriaal die ze gebruiken bij diverse opdrachten. Tot slot zijn er korte meerkeuzevragen waarmee de studenten hun eigen inzicht toetsen.

De studenten verzamelen tijdens de excursie gegevens die ze later weer gebruiken in een werkcollege. Zo wordt er een sterke verbinding gelegd tussen de excursie en de colleges op de campus. Deze koppeling wordt versterkt door inhoudelijke voorbereiding op de excursie in de colleges en een eindopdracht na de excursie waarin theorie uit de college en inzichten uit de excursie bij elkaar komen.

Voor dit doel zijn 8-inch tablets met weersbestendige hoezen aangeschaft. Je kan de excursie bekijken in de gratis app izi.TRAVEL, maar ook via een pc. Daarnaast gebruiken we de apps PDF Maps en ESRI Collector voor digitale kaarten en het verzamelen van gegevens.

Evaluatieresultaten

Studenten zijn enthousiast over deze nieuwe excursievorm. 80% van de studenten waardeert de mogelijkheid om zelfstandig de excursie uit te kunnen voeren zonder de aanwezigheid van een docent. Studenten noemen in de evaluatie verschillende sterke punten van de excursie:

“Door de vragen onderweg te beantwoorden krijg je meteen een idee of je de juiste kennis hebt en blijven de antwoorden veel beter hangen waardoor je veel leert.”

“Leuk en interessant om te zien waarover het gaat in het vak. Handig dat in alle kaarten je locatie zichtbaar is. De route is eenvoudig te fietsen met de route-instructies die voorgelezen worden.”

Ook de docent ziet grote voordelen:

“Bij normale excursies sta je voor een grote groep. Nu moet iedereen in tweetallen antwoord geven. Zo kun je iedereen goed meekrijgen. Iedereen is betrokken en kan zelf kaartmateriaal raadplegen.”

Zelf aan de slag

Wil je ook aan de slag met dit onderwerp of wil je meer informatie? Kijk op onze website voor lesmateriaal, rapportages en werkplannen of neem op contact op met Wouter Marra – w.a.marra@uu.nl of Marin Groothengel – m.c.groothengel@uu.nl

Deze excursie is ontworpen binnen het project ‘Naar Buiten: Open en online onderwijs op locatie’, gefinancierd en ondersteund door de stimuleringsregeling Open en Online Onderwijs van SURF en OCW. Naast deze excursie ontwikkelen we andere excursies en een onderwijsontwerp om andere docenten op weg te helpen. Binnenkort worden de tablets ingezet bij een excursie van Sociale Geografie en Planologie naar Duitsland en Polen.

Marin Groothengel
12 mei 2017