Duo docentenblog – “Het drieluik: onderwijs, onderzoek en praktijk”

In diverse blogs van de collega’s die ons voorgingen is te lezen hoe belangrijk de combinatie is van onderzoek en onderwijs. Als docent/onderzoeker hoop je in het onderwijs een ‘academische blik’ mee te kunnen geven aan je studenten, hetzij om ze te interesseren voor onderzoek, hetzij om ze kritisch te laten nadenken over de beschikbare informatie en het functioneren van henzelf en anderen.

Een derde toevoeging kan de “praktijk” zijn, wat in de diergeneeskunde betekent dat je tevens als praktiserend dierenarts werkzaam bent. Wij, Dax en Cyrina, zijn beiden dierenartsen die dit drieluik van onderwijs, onderzoek en praktijk vertegenwoordigen. Dax als paardendierenarts, en Cyrina als gezelschapsdierenarts. Beiden zijn wij betrokken bij het onderwijs van de afdeling Veterinaire Farmacologie, Farmacotherapie en Toxicologie, dat is geïmplementeerd in zowel de Bachelor als de verschillende Masters van de faculteit Diergeneeskunde.

Het drieluik versterkt elkaar enorm: centraal staan de studenten, met aan de ene kant het onderzoek voor de academische en kritische blik, en aan de andere kant de praktijk voor de praktische benadering en de toepassing van verworven kennis en inzicht in de klinische context. Deze praktische benadering helpt tijdens het onderwijs om de studenten gemotiveerd en geïnteresseerd te houden – zeker bij een vakgebied als het onze, dat toch nogal eens als stoffig, saai en lastig wordt ervaren. Door alles in de klinische context te plaatsen en de studenten het praktische belang ervan in te laten zien, wordt èn het onderwijs leuker èn het leerrendement hoger.

Diergeneeskunde is een universitaire opleiding, waarbij tegelijkertijd de praktische kant toch ook erg hoog in het vaandel gedragen wordt. Studenten vinden het prachtig om les te krijgen van iemand die juist ook deze praktische kant van het vak benadrukt, en klinische voorbeelden (verhalen/anekdotes uit de praktijk) spreken al snel meer tot de verbeelding dan theoretische casuïstieken. Zonder afbreuk te doen aan de academische leeromgeving, proberen wij op deze manier ons onderwijs op een leuke, maar ook nuttige en effectieve manier in te vullen. Niet geheel onbelangrijk: wij ervaren het combineren van deze drie verschillende facetten zelf ook als erg leuk, motiverend en leerzaam!

Cyrina van Beusekom en Dax Vendrig zijn beide dierenarts, onderzoeker én docent bij de faculteit Diergeneeskunde.

20141223 Cyrina van Beusekom 20141223 Dax Vendrig
Isabella Spaans