Docent in the Picture

“Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden”

Of je nou bakken ervaring hebt met het geven van onderwijs of helemaal geen: het Start to Teach traject is er voor alle medewerkers van de Universiteit Utrecht. Ook als je onlangs gepromoveerd bent en je al ervaring met onderwijs hebt, kun je deelnemen aan het traject. Zo spraken we de enthousiaste docent Sara Brouwer en vroegen naar haar ervaring!

Sara Brouwer

Wat deed je voordat je begon met lesgeven?

“Tijdens mijn onderzoeksmaster aan de University of Edinburgh ben ik begonnen met het geven van werkcolleges. Daarna heb ik nog lesgegeven bij een Summer School voor aankomende eerste generatie studenten en heb ik bijgedragen aan verschillende vakken, inclusief excursie naar Kaapstad. Ik had dus al wel wat ervaring toen ik begon aan Start to Teach”.

Waarom koos je ervoor om het Start to Teach traject in te gaan?

“Het werd me aangeboden toen ik net begon bij de UU, dus ik dacht: Waarom niet? Je kan immers overal wat van leren. En dat bleek! Het was een mix van theorie en praktijk wat maakte dat ik kon bespreken waar ik tegen aanliep. Zelf liep ik aan tegen het online onderwijs; hoe ga je hiermee om en hoe behoud je bijvoorbeeld de interactie met studenten. Ik geef ook les bij UCU, waar studenten van over de hele wereld met hun eigen achtergrond, maar ook hun eigen lesachtergrond studeren. Dus wat de ene student gewend is qua onderwijs, is voor de ander niet zo vanzelfsprekend. Een voorbeeld hiervan: wat is participatie? Voor de een is dat aandachtig aanwezig zijn en voor de ander is het een bijdrage leveren aan een discussie tijdens een les. Door scenario’s door te spreken en er samen over te brainstormen tijdens Start to Teach gingen we met dit soort vraagstukken aan de slag. Dit gaf me de kans om na te denken over een oplossing die niet alleen bij de samenstelling van mijn studenten, maar ook bij mij als docent past ”.

Wat is je het meest bijgebleven van het Start to Teach traject?

De systematische aanpak van het lesprogramma. Het heeft me laten reflecteren op wat mijn pedagogische visie is en hoe ik deze kan toepassen. Ik was bijvoorbeeld niet bekend met alle relevante pedagogische theorieën. Zo leerde ik bijvoorbeeld over de Taxonomie van Bloom voor het geven van feedback. De hand-outs die we hierover tijdens Start to Teach kregen heb ik nu uitgeprint en pak ik er tijdens het nakijken of begeleiden van thesis studenten.

Wat vind je het leukste aan lesgeven?

Het leukste vind ik dat ik me mag bezighouden met hetgeen waar ik zelf gepassioneerd over ben: de wereld duurzamer en rechtvaardiger maken én deze boodschap over brengen. De interactie met studenten met verschillende achtergronden brengt me nieuwe, andere perspectieven. Ik kan evenveel van de studenten leren als zij van mij.

Heb je tips voor andere beginnende docenten?

Ben je zenuwachtig? Feel the fear and do it anyway. Gewoon doen. Denk aan iemand die je erg zelfverzekerd vindt en ga ervoor. Het maakt niet uit als het soms minder gaat. Elke ervaring is een leermoment.

Wat mij ook heeft geholpen is, het meekijken met collega’s. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden en je kunt veel van ze leren. Mede daarom vond ik het Start to Teach traject ook zo leerzaam. Ondanks dat ik al ervaring had met lesgeven, leerde ik veel van de trainers en de anderen in de groep met elk een eigen manier van lesgeven binnen verschillende faculteiten.

Meer weten over Start to Teach of aanmelden voor het traject? Klik hier!

Naomi Thielman
3 september 2021