Docent in the Picture

Docent in the picture: Veronique Schutjens

Leonie Kroes-Wichers interviewde Veronique Schutjens eind vorig jaar voor TAUU over het opzetten van Academic Families.

Veronique Schutjens is onlangs genomineerd voor de Docentenprijs 2021 (!) en staat vandaag in de picture bij TAUU om te praten over de Academic Families!

Het idee voor Academic Families, of ook wel ‘small social settings for a mixed group’, is ontstaan naar aanleiding van een gesprek met Heiko Henkel van de Copenhagen University, vertelt Veronique stralend. Vervolgens heeft ze haar tanden gezet in het opzetten van Families; groepen die zorgen voor meer “cement” tussen alle lagen van het departement. Juist een mix van personen met verschillende posities binnen het departement en het ongedwongen karakter maakt een Academic Family tot een bijzondere groep waarbinnen je je verbonden voelt, elkaar kan inspireren, lol kan maken en van elkaar kan leren, onafhankelijk van je rol binnen de Universiteit. Zo bestaat een Academic Family binnen Sociale Geografie en Planologie (Geowetenschappen) uit studenten en medewerkers, van eerstejaars tot masterstudenten, van junior docent tot hoogleraar, van onderzoeker tot ondersteuner die regelmatig bij elkaar komen en samen leuke dingen doen.

Maar hoe heb je dat aangepakt?

Door in gesprek te gaan met zoveel mogelijk mensen! Veronique heeft eerst contact gelegd met allerlei groepen binnen Geowetenschappen; van onderwijsdirecteur tot studentenvereniging. Ook zijn (oud)tutoren benaderd om ‘hun oude’ eerstejaars te vragen of ze zich willen aansluiten bij een Academic Family en voor de eerste bijeenkomsten als trekker van een Academic Family te fungeren. Ter promotie hiervan is een inspirerend filmpje opgenomen en zijn er uitnodigingen verstuurd naar alle medewerkers en studenten. Om de eerste bijeenkomsten een vliegende start te geven, schreef Veronique een protocol. Ook over praktische zaken moest goed worden nagedacht. Zo zijn eerst oude en nieuwe stafleden benaderd, daarna ouderejaars studenten, maar zijn de eerstejaars pas na de eerste tentamenweek, eind september, uitgenodigd. Begin oktober waren er 125 aanmeldingen binnengekomen en zijn er 10 Academic Families gestart, die tot dusver voornamelijk online activiteiten ondernemen.

Veronique zit zelf ook in een Academic Family en vertelt met plezier over de eerste bijeenkomst waarin iedereen zijn ‘best kept secret’ vertelde – zo zingt Veronique stiekem zelf graag uit volle borst mee met 100% NL in de auto. Ook is er een pubquiz georganiseerd, zijn er spelletjes gespeeld binnen Families, documentaires bekeken en maaltijden genuttigd. Er zijn plannen om na lootjes trekken op basis van zijn/haar ‘best kept secret’, voor een ander Family member een maaltijd te bestellen.

Veronique staat ervoor open om iedereen die ook iets dergelijks wil opzetten, waar dan ook binnen de UU, op weg te helpen. Bescheiden als ze is praat ze niet graag over welke successen het heeft opgeleverd of gaat opleveren: ”Het is een pilot, ik heb het opgezet, de Families zijn van start en nu laat ik de Family-levensloop los”. Ze hoopt stiekem in de toekomst op extended families – families die heel goed lopen kunnen misschien weer nieuwe families starten, of nieuwe leden (medewerkers of studenten) ‘adopteren’. Verbonden, betrokken, het houdt ons bij elkaar.

Ben je ook enthousiast geraakt en wil je hier meer over weten? Op 3 februari tijdens de Versterk-Je-Onderwijs-Week, zullen Veronique Schutjens en Nancy Mykoff het, onder andere, samen hebben over Academic Families. Lees hier meer over de sessie & schrijf je in!

Leonie Kroes-Wichers
26 januari 2021