Coffee to go met...
Fréderique Purnot: Zorg dat je zelf minder hard werkt en laat je studenten harder werken
Docentencommunity TAUU bestaat dit jaar 10 jaar! Een mooi moment voor de aftrap van deze gloednieuwe TAUU-rubriek ‘Coffee to go met…’. Ik ga op pad met UU-docenten in de prachtige natuur rond het Utrecht Science Park. Al wandelend vraag ik UU-docenten naar hun werk en passie.
Docent: Fréderique Purnot. Datum: 9 mei 2022. Drankje: Americano. Weer: 22 graden, stralende zon
Sinds wanneer werk je bij de UU?
Sinds augustus 2019 bij Sociale, Gezondheids- en Organisatie Psychologie – Faculteit Sociale Wetenschappen. Daarnaast heeft ze sinds maart 2021 haar eigen bedrijf Kicker onderwijs.
Wat vind jij het leukste aan jouw werk?
Ik haal het meeste plezier uit het ontwerpen van onderwijs – ik ben ervan overtuigd dat als je je onderwijs goed van te voren ontwerpt je veel meer uit de studenten kan halen. Ik vind e-learning daarbij een hele fijne werkvorm en leuk om zelf te ontwerpen – je maakt iets wat ook nog bestaat na het college en wat verder gebruikt en verbeterd kan worden. De combinatie van studenten voorafgaand aan een werkcollege een paar e-modules laten doen, waar vervolgens in het werkcollege op doorgegaan kan worden werkt erg goed en activerend voor de studenten.
Wat is het meest bijzondere moment dat je met een student of groep studenten hebt meegemaakt?
Ik begeleid, samen met mijn collega Richta IJntema, een groep studenten die stage lopen en ontdekte gaandeweg dat hoe meer je ze vrij laat, hoe meer er uit de studenten zelf komt – zo gingen ze bijvoorbeeld uit zichzelf nieuwe trainingen/lessen ontwikkelen over nieuwe onderwerpen.
Tijdens de afgelopen Onderwijsparade hield je een sessie over samenwerking van studenten en je schreef de blog ‘de docent als teamcoach’, kan je hier iets meer over vertellen?
Als student heb ik zelf ervaren hoe irritant het is om samen te werken in een groepje studenten, waarbij de inzet van de individuele studenten erg uit elkaar loopt. Zo is er altijd wel één die heel veel doet, sommigen doen juist heel weinig en dat leidt vaak tot frustratie bij degene die veel doet. Ik ben me hier als docent in gaan verdiepen en ontdekte dat er veel bekend is over hoe teams in organisaties wel of juist niet goed samenwerken. Ik heb vervolgens een vertaalslag gemaakt naar het samenwerken tussen studenten en hoe je hier als docent op in kan spelen.
Kan je een voorbeeld noemen van hoe je de samenwerking als docent kan bevorderen?
Stel je hebt een groepje van 5 studenten, waarvan 2 personen erg hard werken om de opdracht te voltooien, 2 personen doen af en toe wat en 1 persoon doet helemaal niets. Wat je dan als docent kan doen is het gesprek aangaan met de hele groep en vragen wat de studenten zelf uit de opdracht zouden willen halen, wat zouden ze zelf willen leren / opleveren? Vaak krijg je de niet-betrokken studenten hiermee al veel meer mee en waar nodig kan je aanpassingen maken zodat iedereen erachter staat wat er geleerd gaat worden. Daarnaast kan je vragen of de opdracht te uitdagend of juist niet uitdagend genoeg is – als het laatste het geval is kan je bijvoorbeeld de deadline van 6 weken naar 2 weken halen, zodat er geen uitstelgedrag is en er daarna nog een extra verdiepingsslag gemaakt kan worden.
Wat doe je over 5 jaar?
Ik zou dan graag e-learning ontwikkelen en/of docenten begeleiden, trainen en adviseren om zo ervoor te zorgen dat het onderwijs van nog hogere kwaliteit wordt.
Wat doe je graag in je vrije tijd?
Ik hou van muziek maken en luisteren – vroeger heb ik op hoog niveau dwarsfluit gespeeld, nu speel ik een klein beetje basgitaar en ga graag naar concerten en theater.
Als je één ding zou mogen veranderen binnen de UU om jou als docent te versterken, wat zou dat dan zijn?
Ik zou graag een cultuurshift zien waarin het onderwijs een even grote plek krijgt als het onderzoek. Nog steeds is het zo dat onderwijs het ondergeschoven kindje is ten opzichte van onderzoek – het moet ‘erbij’ gedaan worden als het ware. Daarnaast vind ik het jammer dat er zo’n groot verloop is in de docenten door alle tijdelijke contracten – dat belet je als docent om iets met collega-docenten op te bouwen, i.p.v. je onderwijs gezamenlijk te verbeteren, ben je meer bezig met ‘met wie zal ik dit vak volgende keer geven’? Ik heb zelf ook een tijdelijk contract, dat loopt over een jaar af.
Welke tip wil je collega-docenten meegeven?
Zorg dat je zelf minder hard werkt en laat je studenten harder werken!
Mocht je meer willen weten geef je dan op voor de interactieve sessie van Fréderique Purnot in de komende Versterk-je-onderwijs-week op dinsdag 28 juni 2022, 15.30-17.00: Help je studenten samenwerken
17 mei 2022
U moet ingelogd zijn om te reageren, gebruik het formulier aan de linkerkant om in te loggen met uw solis gegevens.