Logo Universiteit Utrecht

Docentencommunity TAUU

Onderwijscarrière

Lieve Willemijn,

Het lijkt erop dat een carrière in het onderwijs alleen kan als je ook onderzoek over onderwijs doet?
Groet, K


Lieve K,

Toen ik begon als docent op de universiteit, was het onderwijs echt het ondergeschoven kindje en lag de focus erg op onderzoek. Dat had ook z’n voordelen, hoor! We konden lekker onze gang gaan, zonder al te veel bemoeienis van wie dan ook en volgens mij deden we het zo slecht nog niet. En als ik zie hoe pijnlijk studentevaluaties voor jonge docenten kunnen zijn en hoe gehaat een BKO-traject soms is, dan vraag ik me wel eens af hoe het mij nu zou vergaan als ik nu jonge docent was.

Omdat er dus nogal wat veranderd is, ben ik met jouw vraag te rade gegaan bij mijn jongere collega’s. Het viel me meteen op dat zij jouw vraag heel anders interpreteren dan ik. Zij zijn er namelijk van overtuigd dat je me vraagt ‘hoe word ik onderwijshoogleraar,’ terwijl ik dacht dat je gewoon wilde weten of er een vaste baan en doorgroeimogelijkheden zijn. En dat stemt me dan weer vrolijk over de huidige situatie. Er komt namelijk echt steeds meer waardering voor mensen die met passie voor onderwijs geven en hier ook innovatief in kunnen en durven zijn. En sommige van hen worden inderdaad uiteindelijk benoemd tot onderwijshoogleraar.

Als jij enthousiast bent over je eigen onderwijsvernieuwing, zou ik dus zeker proberen na te gaan (onderzoeken dus…) wat het teweeg heeft gebracht bij je studenten en mede-docenten of wat voor effect zij heeft op het leerproces zelf. Als je het goed aanpakt, zijn dit soort kleine studies best te publiceren in onderwijsgerichte tijdschriften binnen je eigen vakgebied. Overigens betekent onderzoek naar onderwijs niet altijd meteen dat je onderwijskundig onderzoek moet doen. Dat is een vak apart en ik ga er hier even van uit dat jij in een ander vakgebied zit. Het uitdragen van de passie voor je vak, waarbij je probeert je onderwijsvernieuwing en -methodes te valideren, lijkt me een prima stap.

Iedereen die ik sprak, is het er trouwens over eens dat je gepromoveerd moet zijn om een vaste baan als docent of onderzoeker aan de universiteit te krijgen, en dat je promotieonderzoek uiteraard een vakinhoudelijk onderwerp kan hebben. Tegelijkertijd lijkt het logisch dat onderwijskundig onderzoek ook je interesse heeft, al was het maar als ‘consument’, als je een onderwijscarrière ambieert.

Over wat een onderwijshoogleraar precies zou moeten zijn en over hoe je onderwijshoogleraar wordt, is trouwens niet iedereen het met elkaar eens, en dat bewijst maar weer eens hoe zeer de ideeën over carrière in het hoger onderwijs aan het veranderen zijn. Ik kan je daarom aanraden om in je eigen omgeving goed je oor te luister te leggen en eventueel een mentor te zoeken.

Succes en groet,
Willemijn.


5 februari 2015

U moet ingelogd zijn om te reageren, gebruik het formulier aan de linkerkant om in te loggen met uw solis gegevens.