Meld je aan voor de CAT workshop ‘Onderwijs en socratische gespreksvoering’

Studeren vereist kritisch denken, discipline en nieuwsgierigheid. Hoe maak je motivatie, inspiratie en honger naar kennis vrij? We nodigen alle docenten van de UU uit voor deze workshop op dinsdag 15 juni, 12.00 – 13.30 uur, waarin je kennis maakt met de hedendaagse toepassing van de socratische gespreksvorm. Waarom, wanneer en hoe kies je als docent voor een socratische houding? Welke vragen en ervaringen zijn geschikt voor een filosofisch onderzoeksgesprek? Hoe rond je zo’n gesprek af?

Meld je hier direct aan voor de workshop!

Aristoteles wees een weg: hij onderscheidde wetenschappelijke kennis (epistèmè) van praktische wijsheid (phronèsis). Praktische wijsheid is persoonlijke, concrete, op waarneming gebaseerde en specifieke kennis die je vertelt wat je in een bepaalde situatie het beste kunt doen. Wie een dergelijk inzicht heeft ontwikkeld, geeft richting aan het bestaan, stelt makkelijk prioriteiten en weet hoofd- en bijzaken te onderscheiden.

Hoe vind je praktische wijsheid? Het antwoord van de klassieken luidt: door zelfonderzoek aan de hand van persoonlijke ervaringen. ‘Jij en ik moeten worden onderzocht’, zegt Socrates tegen Protagoras in de gelijknamige dialoog, ‘niet de een of andere hypothetische stelling’ (Protagoras, 331c). Het gaat niet om vrijblijvend inzicht in abstracte of willekeurige kwesties, maar inzicht in de kwestie voor jou.

In deze workshop staat jouw onderwijspraktijk centraal. Je doet mee aan een filosofisch gesprek. Jacobien van Dorp en Jeroen Kiewiet vertellen hoe zij in hun onderwijspraktijk aan de UU socratische gesprekstechnieken inzetten. Ook Robert Dasović, student geneeskunde aan de UU, deelt zijn ervaringen.

De sessieleider, Rudolf Kampers, is lerarenopleider aan de Thomas More Hogeschool, socratisch gespreksleider en docent bij Leren Filosoferen en voorzitter van Stichting De Tegenfase.

Centre for Academic Teaching

Deze workshop wordt georganiseerd door het Centre for Academic Teaching (CAT). Wetenschappelijk onderwijs van hoog niveau begint bij deskundige docenten die zijn opgeleid als onderzoeker én als docent. Het volledige aanbod van de Universiteit Utrecht voor docenten om zich te ontwikkelen en hun onderwijs te verbeteren, komt in het Centre for Academic Teaching bijeen en is daardoor zichtbaar en toegankelijk. Docenten kunnen er terecht voor informatie, kennisdeling, ondersteuning en scholing gericht op hun eigen ontwikkeling en de vernieuwing van hun onderwijs.

Wil je op de hoogte blijven van nieuws en activiteiten voor docenten? Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief

Sarah Gresnigt
20 mei 2021