Wat trek ik aan bij het geven van een college?

Lieve Willemijn

In aansluiting op je stukje over de kleding van studenten, vraag ik me af wat docenten het beste aan kunnen trekken. Niet te sloeber, niet te chic, maar wel enige uitstraling van wijsheid, wat trek ik aan bij het geven van college???

Toen ik jong was…. ach, toen kon ik alles aan. Maar juist toen zorgde ik ervoor dat ik er ouder uitzag dan mijn studenten, dus übernetjes. Nu ik ouder ben maakt het minder uit. Verzorgd, zeker, maar ook pragmatisch.
Bij twijfel kun je je natuurlijk altijd tot etiquette-expert Amy Groskamp-ten Have richten. Zij weet: geen al te diep decolleté, geen rokje waarmee je niet op de hoek van de tafel kunt zitten zonder dat de studenten de kleur van je ondergoed kunnen bepalen, en niet al te mouwloos. Dat laatste geldt ook voor mannen! Studenten hoeven niet te weten of je je ergens anders dan op je kin ook scheert… en verder: schoon gewassen, geen geurtjes, beetje representatief, en zolang de microfoons nog niet gemaakt zijn om op jurken te dragen, als je hoorcollege geeft in een grote zaal toch maar een broek voor de batterij-clip en iets waarop de microfoon kunt vasthaken. Vrouwvriendelijk: nee, pragmatisch: ja!
Dat gezegd hebbende geef jij waarschijnlijk je beste colleges als je je lekker voelt. Dus als dat betekent dat je met roze haar of een wijde trui de collegezaal instapt, vertrouw er dan maar op dat je zo’n fantastisch college geeft dat dát is waar iedereen het achteraf over zal hebben!

Isabella Spaans
12 februari 2018