Mijn geheugen laat me in de steek

Lieve Willemijn,

ik verzorg al 38 jaar onderwijs aan onze mooie universiteit. Al die ervaring brengt veel voordelen met zich mee, maar de laatste tijd lijken de nadelen van mijn vele dienstjaren de overhand te nemen. Natuurlijk worden de studenten steeds jonger, maar daar geniet ik juist enorm van. Mijn zicht neemt echter af en mijn geheugen laat me steeds vaker in de steek. Uit je profielfoto meen ik op te maken dat wij allebei al een tijdje meegaan. Heb je tips voor een docente op leeftijd?

Goede groet,

S.

Lieve S.,

Allereerst: voor dat afnemende zicht zijn er brillen. Ik heb zelf ook een kittig model op mijn neus staan, getuige mijn profielfoto, en dat werkt als een tierelier. Het eerste deel van je probleem hebben we nu getackeld, maar dan het tweede deel. Wat was dat ook alweer? Oh ja, je geheugen.

Wijsheid komt, zoals wij beide maar al te best weten, met de jaren. Ook ik merk dat ik af en toe wat langer moet nadenken voor ik op iets kom, en dat ik alle Fleurs en Florissen niet meer zo goed uit elkaar kan houden. Ik vind dat zelf een verfrissende wind in deze gejaagde tijden: ik ren niet van deadline naar deadline zoals de rest, maar neem nog de tijd voor alles en iedereen omdat ik het ‘nee’ zeggen over de jaren heb geperfectioneerd.

Bovendien onderschat je hoeveel waarde je toevoegt door ervaring en wijsheid. Door jouw jarenlange ervaring ben je waarschijnlijk met een hoop zaken (nakijken, voorbereiden) een stuk sneller klaar dan je jonge, fruitige collega’s. Daarmee compenseer je meer dan je denkt. Snel de juiste term in het Engels of de naam van een onderzoeker uit je geheugen halen is echt niet de essentie… wat niet wegneemt dat het wel irritant en soms zelfs beangstigend voor jezelf kan zijn.

De grote vraag is of je je werk minder goed doet dan voorheen. En zo ja, is het alleen minder goed, of niet goed genoeg? Aan de UU moet voor iedereen een plek zijn – jong en oud. Studenten én jonge docenten moeten kunnen ervaren dat docenten die al wat langer mee gaan heel goede mentoren kunnen zijn. Maar als de tijd daar is en mijn ouderdomskwaaltjes mijn werk gaan dwarsbomen, doe ik een stapje terug.

Isabella Spaans
28 september 2017