Community
Community building
Voor onze studenten is het belangrijk om een community feeling op te bouwen binnen onze cursussen in Blok 4. Hoe kunnen we hier best aan bijdragen?
For our students it’s important to build up a community feeling in our courses in Block 4. How can we best contribute?
17 July 2020
Kennistags: Lesgeven op afstand
Reacties
If you want to comment, please login on the left side of the page with your UU account..
Één van de manieren lijkt me om met hen tijdens het eerste college in te gaan op de uitdagingen die online teaching met zich meebrengen, zowel voor de docent als de student. In het Online Teaching Intervention Study project zijn we een vragenlijst aan het ontwikkelen die hieraan kan bijdragen. (https://tauu.uu.nl/blog/online-teaching-intervention-study-otis/)
One of the ways would be to discuss the challenges that lie ahead both for the students and the teacher. In the Online Teaching Intervention Study project we’re developing a questionnaire that could contribute to this. (https://tauu.uu.nl/blog/online-teaching-intervention-study-otis/)
Hanne ten Berge tipte op Linkedin dit mooie artikel van Rutger Kappe: https://www.linkedin.com/pulse/studentsucces-eerstejaars-ho-sociale-en-academische-binding-kappe/. Tips die hij geeft zijn oa: werk met jaargroepen van 6 á 10 studenten, peer2peer coaching, neem terugkerende sociale rituelen op in het rooster, stel startende studenten nu alvast op de hoogte van hoe hun jaar eruit gaat zien.
Bij het herontwerpen van cursussen naar onderwijs op afstand, is ook het online vormgeven van sociaal contact heel belangrijk. Uit een evaluatie onder UU-studenten bleek dat zij zich zorgen maken om het contact met medestudenten en docenten. Het is zoeken voor docenten: hoe heet je studenten online welkom, en hoe geef je ze een gevoel van betrokkenheid?
Hanne ten Berge, Frans Prins en Willemijn Schot beschrijven hoe je sociaal contact en communityvorming op afstand vormgeeft, en waarom dit belangrijk is voor de leeropbrengst, motivatie en persoonsvorming.
In het artikel worden veel praktische tips gegeven, zoals:
*Start de sessie met check-ins: korte vragen waarop je van iedereen een antwoord vraagt. Bijvoorbeeld: Stel in de chat de vraag ‘Omschrijf je situatie op dit moment met een emoticon’.
* Geef opdrachten waarvoor studenten buiten de sessie om contact met elkaar moeten hebben.
* Bouw (verdere) kennismaking en gesprek over onderwijs op afstand in je huiswerkopdrachten in.
Het hele artikel lees je hier: Sociaal contact en communityvorming op afstand