Logo Utrecht University

Docentencommunity T@UU

Blog

Blended learning – gaat dit werken of is het een utopie?

Deze blog gaat niet over de nutteloosheid van hoorcolleges. Sommige docenten kunnen studenten zeer goed actief bezig houden binnen hun college, door middel van allerlei interactieve manieren. Ik zelf geef al 28 jaar hoorcolleges aan de UU, waaronder Moleculaire Biologie voor de eerstejaars (dit jaar zijn dat er 230) Biologie studenten. Maar al enige jaren zit ik te piekeren hoe we studenten meer zelf aan het werk kunnen zetten. Nu het mijn laatste jaar is als docent wil ik kijken of er een alternatief is naast de hoorcolleges. (Misschien laat ik wel een puinhoop achter… :) )

Wat dan?
Ik heb via My media site opnames gemaakt van de stof die ik normaal gesproken in mijn hoorcolleges behandel. De stof is opgeknipt in allemaal kleine stukjes van 15 tot 20 minuten. Na zo’n stuk thuis gevolgd te hebben, kunnen de studenten op Blackboard een toets maken die gaat over deze opname. Pas nadat ze de toets hebben gemaakt kunnen ze naar de volgende opname toe. Nadat de studenten drie opnames hebben bekeken en de toetsen hebben gemaakt, komen ze naar de universiteit om samen nog eens de stof door te nemen. Dat doen ze in een groep van 20 studenten (hun mentor groep) aan de hand van een blog op Blackboard. Ik heb op Blackboard een blog gemaakt waar algemene vragen staan die gaan over de behandelde stof. In deze bijeenkomst, zonder docent, moeten de studenten met elkaar antwoorden geven op deze blog in de vorm van ‘comments’. Tenslotte komen de studenten nog één keer per week naar de universiteit om in groepen 40 studenten samen mét de docent nog eens door de stof heen gaan. De docent bereidt zich voor door alle ‘comments’ van de studenten te lezen. Tijdens de bijeenkomst gaat de docent in op vragen van Blackboard die niet goed gemaakt zijn. Uiteraard kunnen studenten ook vragen stellen over bepaalde stukken die ze toch nog niet goed begrepen hebben.

Vraag?
Zie ik iets over het hoofd? Gaat dit werken of is het een utopie?
Ik meen met deze methode een hoger niveau te halen en probeer studenten duidelijk te maken dat je het meeste leert door het iemand anders nog eens uit te leggen.

Groeten Fons Cremers,
Docent Biologie

1403 Fons Cremers
Cremers, A.F.M. (Fons)
3 April 2014

If you want to comment, please login on the left side of the page with your UU account..