TeamSpirit: in digitale verbinding blijven met je collega’s.

Opnieuw online werken
In de maand september kon er nog sporadisch gewerkt worden op kantoor, waar ik zelf graag gebruik van maakte. Deze sessie op kantoor had voor mij niet per sé het doel om efficiënt te kunnen werken. Dat kan ik thuis namelijk ook wel. Nee hoor, juist het sociale aspect van in de verte op de gang iemand te zien lopen en even te zwaaien of een kort praatje te maken met een toevallig aanwezig collega of supervisor maakte het helemaal de moeite waard om naar kantoor te komen. Maar nu de tweede coronagolf in volle gang is, zitten we weer met zijn allen thuis.

Zorgen voor verbinding bij studenten
We doen hard ons best om zo goed mogelijk online onderwijs te geven, de leerdoelen zo goed mogelijk behalen en daarbij ook natuurlijk zo goed mogelijk een sense of community te faciliteren voor al die studenten. Zeker degenen die in deze digitale tijd gestart zijn. Zij geven aan meer contact met medestudenten te willen maar lijken het zelf toch niet zomaar te durven initiëren. Dus we helpen ze daarbij. Om ze maar zo goed als het kan te behoeden voor digitale eenzaamheid en vervreemding. Om ze een ondanks alles een onderdeel te laten voelen van de werkgroep, de studie, de faculteit, de universitaire gemeenschap.

Maar wie faciliteert de sense of community eigenlijk in onze eigen universitaire gemeenschap?

Het antwoord op die vraag is volgens mij: niemand per sé. De meeste docenten hebben het te druk met het online onderwijs om nog bezig te zijn met (of energie te hebben voor) ‘gewoon’ informeel contact met collega’s, contact zonder inhoudelijk doel. Terwijl het ervaren van vervreemding en isolatie door thuiswerken natuurlijk niet uitsluitend bij studenten aan de orde is. Zo bleek in ieder geval tijdens een intervisiemoment eind juni 2020 van mijn eigen team,  het team werkgroepdocenten van het Major Verplicht van de opleiding Psychologie. Vrijwel iedereen gaf aan het contact met elkaar te missen na maandenlang online werken. Het is zoals personage Tony Up in de film The Green Book zo mooi zegt:

“The world is full of lonely people afraid to make the first move”

Wij hebben toen maar besloten om voor onszelf de ‘first move’ te maken. Als we contact missen en meer verbinding willen, dan moeten we zelf de eerste stap zetten. En zo kwam het plan om een commissie op te richten binnen het docententeam met de naam en de taak TeamSpirit.

Commissie TeamSpirit
Team Spirit is een commissie van drie docenten die zichzelf met de taak belast heeft om de verbinding met het hele team (15 docenten) te behouden en faciliteren. TeamSpirit bestaat nu sinds augustus en heeft intussen de volgende activiteiten georganiseerd om elkaar niet uit het digitale oog te verliezen:

• Subgroepjes van vier collega’s die ongeveer één keer twee weken afspreken voor een digitale lunch, koffiemoment, yoga sessie of sparren over het onderwijs.
  • Iedere woensdag een digitale lunchmeeting waar het hele team aan kan sluiten
  • Aansluitend aan de digitale lunch een ‘digitaal kantoor’; waar mensen aan het werk gaan met geluid uit maar camera aan. Je ziet elkaar dus werken.
  • Aan het einde van ieder blok wordt er een borrel georganiseerd, bijvoorbeeld in de vorm van een pubquiz of online escaperoom.

Zo is er dus zowel ruimte om in kleine groepjes te sparren of gewoon te vertellen hoe je ochtend is, als ook vaste momenten in de week waar je je andere collega’s informeel online tegen kan komen. En op deze manier is er ook voor onze nieuwe collega’s de mogelijkheid om de rest van het team te leren kennen en laagdrempelig in gesprek te gaan. Kortom, meer verbinding in onze eigen universitaire gemeenschap.

Ook een TeamSpirit in jouw team?
Dat kan! Maar wacht niet af tot het vanzelf goedkomt.  Zet je eigen schouders eronder en Make that first move….

Linde Larrivee
23 oktober 2020