Onderzoek naar interculturele competenties bij alumni van de opleidingen Farmacie en Bestuurs- en Organisatiewetenschap

Het ICUU-team (Interculturele Competenties voor de Universiteit Utrecht) post elke twee weken een update, ten aanzien van één van de deelprojecten met betrekking tot initiatieven voor interculturele competenties voor de drie doelgroepen, studenten, docenten en OBP.

Deze week:  studenten. Een survey onder alumni om interculturele competenties in het onderwijs te implementeren

Survey onder alumni

In september 2017 is het ICUU project gestart, gericht op interculturele competenties binnen de UU voor studenten, docenten en stafmedewerkers. Een van de deelprojecten is een studie naar de interculturele competenties bij alumni van de opleidingen Farmacie en Bestuurs- en Organisatiewetenschap (B&O).

Het doel van de survey was om een antwoord te krijgen op de volgende vragen:

1. In hoeverre is er expliciet aandacht voor interculturele competenties geweest in de bachelor en de master?
  2. In hoeverre zijn interculturele competenties gemist binnen het bachelor- en master onderwijs?
  3. In hoeverre maken alumni op dit moment gebruik van interculturele competenties bij hun werkzaamheden?
  4. In hoeverre denken alumni interculturele competenties te missen bij hun werkzaamheden?

Teneinde daar inzicht in te krijgen, is in juni en juli 2018 aan de alumni uit twee studierichtingen gevraagd om een alumni-survey (enquête) in te vullen. Deze alumni hebben de bachelor of de master (of allebei) Farmacie óf B&O aan de Universiteit Utrecht voltooid. De surveys hebben geruime tijd opengestaan, ongeveer zes weken. Bij Farmacie zijn 48 reacties binnengekomen en bij B&O 85.

Inhoud survey

Deze survey is opgesteld door het projectteam van ICUU onder aanvoering van Pauline Hörmann (B&O) en Marie-Rose Blokzijl (Farmacie). De vragen en stellingen zijn gebaseerd op de interculturele competenties en aspecten daarvan, uit het klaverblad van de Council of Europe (2014):

De survey bestond uit vier delen. Na een korte inleiding en algemene vragen start de survey met de inhoudelijke vragen:

• Deel 1 en 2: Interculturele competenties in de bachelor- en masteropleiding
  • Deel 3: Interculturele competenties verworven tijdens de opleiding: in welke mate is men ermee bezig geweest? Deel 3 is in de vorm van stellingen opgezet (5 punts-schaal).
  • Deel 4: Huidige situatie aangaande interculturele competenties die men heeft én die men juist gemist heeft in de opleiding maar nu wel nodig heeft.

Verwerking, analyse en presentatie data

De verwerking van de gegevens heeft plaatsgevonden in september en oktober 2018. Eerst zijn de data per studierichting uitgewerkt en geanalyseerd en daarna zijn ze samengebracht. Tijdens de adviesraadbijeenkomst van het ICUU project in november 2018 zijn de data en de analyse ervan gepresenteerd. Geïnteresseerd in de presentatie? Mail onderstaande personen.

Tijdens de bijeenkomst zijn er vele reacties gekomen op het onderzoek (de survey) en de uitkomsten. De centrale vraag was: hoe kunnen deze uitkomsten bijdragen aan het nader ontwikkelen van onderwijs en trainingen op het gebied van interculturele competenties?

• Op welke ontwikkelpunten is het verstandig om onze aandacht met name te richten?
  • Hoe kunnen we met deze data andere faculteiten helpen om keuze te maken voor hun eigen (vaardigheden)onderwijs in de bachelor en de master?

Uiteindelijk is het doel geweest om voor andere faculteiten een pakket samen te stellen waarbij deze survey gebruikt kan worden om interculturele competenties te meten bij alumni. Dat pakket ligt er! Geïnteresseerd? Mail onderstaande personen voor de toolkit!

Uitkomsten

Hieronder zullen kort de uitkomsten van de alumni besproken worden.

USBO

De belangrijkste competenties die de alumni van USBO nodig hebben in de praktijk, zijn ‘attitudes’, ‘values’ en een aantal specifieke ‘skills’. Toch wordt ook zeker algemene kennis over dergelijke zaken gemist in de opleiding. Hoewel men skills vooral in de praktijk leert, adviseren de alumni dit toch aan bod te laten komen in het curriculum. Dit zorgt voor nieuwsgierigheid naar andere culturele achtergronden en op deze manier wordt er meer kennis opgedaan over perspectieven in en op de wereld.

Farmacie

Interculturele competenties zijn belangrijk om te leren. Alles begint bij ‘knowledgde’. Wanneer kennis meegegeven wordt in de opleiding, volgt de rest van zelf. Tijdens het werk en in de dagelijkse praktijk leert men om te gaan met (culturele) verschillen en met mensen met andere achtergronden dan zijzelf hebben. Ook geven zij aan dat attitude en respect zaken zijn die men van huis uit al meekrijgt en dus ‘automatisch’ al heeft. Toch blijft het nuttig om daar aandacht aan te besteden. Kennis en vaardigheden worden als zeer waardevol en nuttig gezien, en daar zou best meer aandacht voor mogen zijn in het curriculum van Farmacie.

USBO: Pauline Hörmann – p.a.h.hormann@uu.nl

Farmacie: Marie-Rose Blokzijl – m.r.m.blokzijl@uu.nl

Voor meer informatie over het ICUU-project kunt u contact opnemen met Jan ten Thije (J.D.tenthije@uu.nl) of Karen Schoutsen (K.E.schoutsen@uu.nl).

Wilt u meer lezen over interculturele competenties? Bekijk de artikelen onder de TAUU-tag ‘interculturele competenties’.

Marie-Rose Blokzijl
28 februari 2019