19 apr 2018

Docenten gezocht met interesse in een themagroep over vragen stellen


Auteur:

Op woensdag 11 april faciliteerde TAUU de tweede bijeenkomst van de Focusgroep ”Vragen stellen”. Daarbij waren aanwezig Amber Dings (student psychologie en ASW), Marjolein Haagsman (PhD bij Biologie), Louis Penning (docent bij Diergeneeskunde) en Sibe Doosje (docent bij Psychologie, tevens organisator). Op de agenda stond een bespreking van de aanvraag voor onderwijsinnovatie met betrekking tot vragen stellen in het onderwijs en er werden ook een aantal praktische oefeningen gedaan rondom vragen stellen. Daaruit bleek dat vragen stellen potentieel een krachtig medium is, maar dat het ook best lastig is om goede vragen te bedenken.

Vanuit de aanwezigen ontstond het idee om een themagroep voor UU docenten te starten die specifiek gericht is op het proces van Vragen Stellen binnen het onderwijs. Heb je interesse in deze themagroep of heb je vragen of opmerkingen, neem dan even contact op met Sibe Doosje, S.Doosje@uu.nl.

Voor de echte enthousiastelingen: tijdens deze bijeenkomst werden onderstaande artikelen besproken die zeer zeker de moeite van het lezen waard zijn:

  • Barrett, M., Magas, C.P., Gruppen, L.D., Dedhia, P.H., and Sandhu, G. (2017). It’s worth the wait: Optimizing   questioning methods for effective  intraoperative teaching. The   Australian and New Zealand Journal   of Surgery, 87, 541-546.
  • Bosch, G. (2018). Train PhD students to be thinkers not just specialists. Nature, 554,
Share

Geef een reactie