Docentprijzen Geowetenschappen voor Douwe van Hinsbergen en Amir Raoof

De docentprijzen van de faculteit Geowetenschappen zijn uitgereikt: Amir Raoof (l) mag zich dit jaar het Docenttalent van het jaar noemen, en Douwe van Hinsbergen (r) is de Docent van het jaar.

Bij het uitreiken van de prijzen droegen Jonas Liekens en Dionne Melskens, twee studentleden uit de Faculteitsraad, de laudatio van de jury voor. Over Douwe van Hinsbergen zei Dionne:

“You have a clear vision on teaching: teach students the right tactics and skills to solve problems, and they can use these in every company or organisation. You train the students by first asking them to quickly formulate a hypothesis, and then to look for ways this hypothesis can be disproven. Because, in your view students learn more from predictions that were false than from showing that one is right.”

Studenten moeten leren voor zichzelf denken en hun eigen conclusies trekken. Daarnaast vindt Douwe het erg belangrijk dat studenten zich persoonlijk kunnen ontwikkelen en is daarom gefocust op waar studenten in geïnteresseerd zijn. Ook Amir Raoof let in zijn colleges op waar de interesses van de studenten liggen en richt daar zijn onderwijs op in. Jonas Liekens sprak in de laudatio over Amir:

“You really want your students to be actively involved in your lectures and you encourage them to ask a lot of questions. You subsequently use these questions to define which topics you are going to focus on. As a result, students are never bored during your lectures and remain excited about the different topics you cover. You are committed to find the best fitting teaching method for every course.”

Verder laat Amir de studenten zien dat de vraagstukken die zij in het werkende leven tegenkomen complexer zijn dan waar ze tijdens hun studie mee te maken krijgen. Hij besteedt daarom tijdens de laatste cursussen binnen het Hydrology track extra aandacht aan de voorbereiding op het werk na de master. Hierdoor laat hij duidelijk zien wat de maatschappelijke relevantie is van wat studenten leren.

Waardering

De jury van de docentprijzen bestaat uit de vice-decaan onderwijs, de drie onderwijsdirecteuren en twee studentleden uit de Faculteitsraad. De faculteit Geowetenschappen drukt met de docentprijzen haar waardering uit voor het werk van de docenten. De winnaars ontvangen naast een oorkonde een bedrag van 1.500 Euro te besteden aan onderwijs gerelateerde zaken. De studieverenigingen hebben de genomineerden voorgedragen. Dat waren, naast de winnaars, voor Docent van het Jaar: Egbert van der Zee (Sociale geografie en planologie), Joost Vervoort (Milieuwetenschappen) en Jan Andries Post (Natuurwetenschappen en Innovatie). Voor de prijs van Docenttalent van het Jaar was naast Amir helaas maar één andere genomineerde: Ruud Bosch (Sociale geografie en planologie), omdat twee studieverengingen van mening waren dat er geen talent was dat er duidelijk uitsprong.

Bron: Intranet

Isabella Spaans