Time management, werkdruk en de medewerkersmonitor

Hieronder vind je een kort verslag van de TAUU-workshop Time Management op 23 maart j.l. Inclusief een tip!

Allereerst complimenten aan de 18 deelnemers die in hun drukke agenda tijd hadden vrijgemaakt voor onze workshop. Na een korte inventarisatie brachten zij interessante vragen naar voren zoals:

• Hoe ga je om met het streven om goede kwaliteit te leveren als de beschikbare tijd te beperkt is?
  • Hoe stel je prioriteiten binnen een aantal verschillende projecten?
  • Hoe voorkom je dat belangrijke maar niet urgente projecten op de lange baan worden geschoven?

Dit en meer is besproken in de presentatie die Jacco Farla en ik hebben gegeven en tijdens de levendige discussies. Time management is een belangrijk onderwerp, omdat het naast tips voor meer efficiëntie en overzicht gaat om de onderliggende vraag: waar besteed ik mijn kostbare tijd en aandacht aan?

We hopen het publiek enkele handvatten, ideeën en leestips meegegeven te hebben. Punt van zorg is echter de aangetoonde hoge werkdruk op de Nederlandse universiteiten: http://nos.nl/artikel/2152150-veel-wetenschappers-vinden-werkdruk-op-universiteit-te-hoog.html

Hiervoor is het bijwonen van een workshop time management niet de oplossing, maar zou het invullen van de medewerkersmonitor een eerste stap kunnen zijn (beschikbaar tot 31 maart 2017).

Daphne Deurloo
28 maart 2017