TAUU Magazine

5 vragen aan genomineerde DocentTalent: Rutger Hermsen

Afbeeldingsresultaat voor rutger hermsen uu

Welke docent (van vroeger of misschien een huidige collega) inspireert jou?

Ik heb van veel geweldige docenten les gehad.  Het grappige is dat die docenten hun onderwijs heel verschillend aanpakten.  Er waren docenten bij die hun enthousiasme geweldig konden overbrengen en een college of lesuur echt leuk konden maken; een voorbeeld was een geschiedenisdocente op mijn middelbare school.  Maar ik heb ook enorm genoten van docenten die daar niet zozeer in uitblonken, maar die een onderwerp wel met genadeloze precisie en met messcherp taalgebruik konden ontwarren; een voorbeeld is Prof. Jos Uffink (destijds docent natuurkunde).  En ik zal ook nooit vergeten hoe Prof. Igor Douven (destijds docent wetenschapsfilosofie) mij de ruimte bood zijn vak te halen op basis van enkel zelfstudie en een mondeling tentamen, omdat zijn colleges niet in mijn rooster pasten.  Zijn maatwerk hielp mij om, tegen het systeem in, mijn eigen interesses te volgen.

Wat vind je de ultieme no-go in het geven van onderwijs?

Er zijn een boel dingen die je niet moet doen in het geven van onderwijs.  Als ik moet kiezen: publiekelijk de indruk wekken dat je een student (of zijn opmerkingen of vragen) dom vindt. Wie durft er daarna nog zijn hoofd boven het maaiveld uit te steken?

Als je alle tijd en geld had, wat zou je dan aan het onderwijs veranderen?

Zo veel!  Ik ben eigenlijk voortdurend ontevreden.  Als je over een specifiek concept of resultaat diep en creatief nadenkt, kun je vaak een beeld, een analogie, of een verhaallijn vinden die het volstrekt helder maakt; en een voorbeeld dat het belang ervan voelbaar maakt.  Het lijkt me geweldig om daar nog veel meer tijd en aandacht aan te besteden.

Maandagochtend, 9.00 uur. Een grijze, koude winterdag. Hoe motiveer je de studenten op zo’n dag?

Mijn ervaring is dat het veel lastiger is om studenten te motiveren op een zinderende lentedag…  Ik denk dat het helpt de situatie te benoemen.  We zouden allemaal wel naar buiten willen, toch?  Maar kom op!  We zetten er samen eerst nog twee uur de schouders onder.

Wat doe jij denk je anders dan andere docenten (om voor deze prijs genomineerd te zijn)?

Om die vraag te beantwoorden, kan ik alleen maar afgaan op de feedback die ik van studenten krijg.  Zij geven aan dat ze mijn colleges erg helder en gestructureerd vinden.  Ik besteed daar inderdaad veel aandacht aan.  Wat wil ik met deze dia precies zeggen, en hoe breng ik dat over?  Studenten noemen me bovendien toegankelijk, en daar ben ik blij om; een te hiërarchische verhouding staat de communicatie alleen maar in de weg.

Isabella Spaans
14 maart 2017