Zomer – tijd voor onderwijsvernieuwing

De start van de zomerperiode gaf mij als docent bij Diergeneeskunde altijd een dubbel gevoel. Het masteronderwijs ging door, terwijl de bachelor studenten het Androclusgebouw verlieten voor een welverdiende vakantie. Met hun vertrek verdween ook de bruisende energie en het rumoer. De stilte bleef achter. Een onderwijsomgeving zonder studenten; voor mij een onnatuurlijk verschijnsel. Tegelijkertijd bracht de rust ruimte voor reflectie. Wat ging er goed het afgelopen jaar? Wat kan ik nog verbeteren in mijn rol als docent? En hoe kan ik het onderwijs verder versterken? De resterende zomerweken boden mij de mogelijkheid om de nodige vernieuwingen aan te brengen.

Ook dit jaar staat mijn zomer in het teken van onderwijsvernieuwing. Nu echter niet in de rol van docent, maar als projectleider docentprofessionalisering bij het UU brede programma Educate-it. In deze rol neem ik mijn ervaring als docent mee en gebruik ik deze onder andere in de ontwikkeling en vormgeving van blended modules voor docenten (https://educate-it-uu.sites.uu.nl/onze-blended-cursussen/). Met deze cursussen proberen we het vernieuwen van het onderwijs voor docenten makkelijker te maken. Denk bijvoorbeeld aan het blended vormgeven van je onderwijs. Hoe doe je dat eigenlijk? Voldoet het simpel invoegen van een IT tool in je cursus, of komt er meer bij kijken? Educate-it heeft hiervoor samen met het COLUU gratis blended modules ontwikkeld. Zo kun je wanneer het jou uitkomt, in je eigen tempo, inzicht krijgen in de belangrijke aspecten rondom blended learning. Het is ook mogelijk om jezelf verder te ontwikkelen in het maken van een goede toets(vraag) met de module over (digitale) toetsing. Ben je meer geïnteresseerd in de toepassing van IT tools die Educate-it aanbiedt? Op de website (www.uu.nl/educate-it) staat veel informatie over deze teaching tools.

Ben je enthousiast geworden en denk je er over je onderwijs deze zomer te vernieuwen? Neem dan contact met ons op via onze website of kom aan het eind van de zomer naar onze workshops over blended learning of naar een van de workshops over een specifieke IT tool. Tijdens deze workshops ga je direct aan de slag met met je eigen cursus.

Mocht je deze zomer niet aan het vernieuwen van je onderwijs toe komen? Dan staat Educate-it ook tijdens het nieuwe academiejaar voor je klaar met modules, workshops en persoonlijke ondersteuning!

Marijke Hoogendoorn-Uitslag
22 juni 2016