No worries!

Mirror_Lakes_NZMirror Lakes, Fiordland National Park, South Island, New Zealand (foto: Anna de Boer)

Onderzoek doen begint met jezelf vragen stellen. Vooral kinderen zijn goed in het stellen van vragen; beter dan pubers. Daarom verzorgt een gewaardeerd collega van mij practica rivierkunde aan basisschool kinderen (en niet aan middelbare school leerlingen): met succes! Hij doet dat om jonge mensen te interesseren voor zijn wetenschap: jong geleerd, oud gedaan! Zo eenvoudig kan het zijn!

De meest bijzondere ontbijtsessie die ik in mijn leven heb meegemaakt, is bij Peter en Pam in Dargaville, Nieuw-Zeeland. We zijn met z’n zessen: Peter, Pam en vier hotelgasten, waaronder Anneke en ik. Geen uitgebreid ontbijtbuffet, maar anderhalf uur lang de meest prachtige verhalen over Nieuw-Zeeland. Peter, van huis uit geoloog, maar al snel groot-veehouder, en nu hoteleigenaar, kent alle uithoeken van het prachtige land en weet daar, aangevuld door Pam en de andere gasten, meeslepend over te vertellen. Verhalen vertellen! Zo mooi kan het zijn!

‘Is meneer Klaversma aanwezig?’ vraagt de bassist van het vroegere schoolbandje tijdens een reünie van de middelbare school, meer dan 30 jaar na het behalen van zijn diploma. ‘Meneer Klaversma kon zo mooi vertellen – een heel lesuur lang!’

We verlaten Dargaville – het regent pijpenstelen. In de grauwe mistsluiers zien we de masten van de Rainbow Warrior, het schip van Greenpeace dat door de Franse geheime dienst is opgeblazen in de haven van Auckland. De masten zijn bewaard gebleven, staan nu bij het museum van Dargaville en vertellen hun verhaal.

Visitaties, excellente prestatieafspraken, onderwijstargets, studentenevaluaties, slagingspercentages, rendementen, toetsmatrijzen, vergaderingen, nog meer vergaderingen en de allerlaatste mode: contacturentabellen – ik neem het allemaal op de koop toe. Ik weet wat ik ga doen! Ik ga vragen stellen en verhalen vertellen – zo gaat mijn onderwijs er uit zien! Zo mooi is het!

No worries!

Martin R. Hendriks