Oproep voor project UB: docenten gezocht met ervaringen m.b.t. het delen van onderwijsmateriaal

Dafne Jansen en Rogier Schumacher, werkzaam bij de Universiteitsbibliotheek Utrecht, zijn voor hun project rond het duurzaam opslaan, vindbaar maken en delen van onderwijsmateriaal aan de UU, op zoek naar docenten die met hen in gesprek willen gaan over de materialen die er zijn en welke knelpunten zij tegenkomen bij het delen ervan. Lees hieronder mee over het project. Loop jij ook tegen problemen aan bij het delen van je onderwijsmateriaal en wil je je aanmelden voor een gesprek? Of wil je meer informatie over dit project? Stuur dan een e-mail naar Dafne of Rogier.

Het project in het kort

Ons project beoogt de optimale vindbaarheid en toegankelijkheid van onderwijsmateriaal, zoals digitale readers en zelfgemaakte of zelf geselecteerde content van docenten te bevorderen. We signaleren terughoudendheid bij docenten om hun onderwijsmateriaal voor collega’s binnen de UU beschikbaar te stellen en te delen. Als bibliotheek denken we vanuit onze expertise te kunnen bijdragen aan een oplossing.

We willen nu in een reeks korte gesprekken in kaart brengen:

-Welke onderwijsmaterialen er binnen de UU zijn en hoe die het best kunnen worden opgeslagen met het oog op vindbaarheid en toegankelijkheid (deelproject B);

-Welke haken en ogen docenten ervaren die hun onderwijsmateriaal willen delen, en wat docenten die terughoudend zijn om dat te doen weerhoudt.

Wat gaan we doen?

Deelproject A (Opdrachtgever UBU, trekker Rogier Schumacher): stimuleren dat er binnen de UU meer onderwijsinformatie wordt gedeeld door knelpunten te helpen oplossen:

– Probleemanalyse van delen onder makers onderwijsmaterialen. Strategie en concrete acties vaststellen om mindshift te stimuleren;

– Ondersteunen en adviseren bij omgaan met gevoelde beperkingen van bv PRO;

– Stimuleren van gebruik/toepassing open licenties;

– Stimuleren van hergebruik, waar mogelijk over faculteiten heen (bv op vlak van academische vaardigheden).

Deelproject B (Opdrachtgever Leon van de Zande, trekker Dafne Jansen): bijdragen aan deelprojecten binnen Educate-it met expertise rondom ‘Ontsluiting en opslag’ o.a.:

– Meedenken over mogelijkheden voor multimediale beeldbank van bronmateriaal t.b.v. onderwijs;

– Metadatering van (diverse types) onderwijsmateriaal;

– Opnemen van digitaal onderwijsmateriaal in repositories (catalogi) en administreren van persistent identifiers die naar files wijzen die in repositories zijn opgeslagen zoals DDN;

– Een bottom-up inventarisatie naar latente behoeften bij alle faculteiten m.b.t. opslag van onderwijsmateriaal.

Wat is de uitkomst:

In toenemende mate wordt onderwijsmateriaal breder gedeeld.

Betere vindbaarheid door consistentie in metadata en verwijzingen in andere systemen.

Docent (en wellicht ook student) weet bibliotheek te vinden voor ter zake kundige adviezen.

Maarke Roelofs
21 september 2015