VSNU- themamiddag: Plagiaat in onderwijs en onderzoek.

Deze bijeenkomst vindt plaats op: dinsdag 26 januari 2021 van 14.00 tot 17.00. Schrijf je hier in!

Voor wie?

Deze bijeenkomst is voor leden van LOWI, Commissies Wetenschappelijke Integriteit (CWI’s), examencommissies en beroepscommissies van universiteiten maar ook voor bestuurders van universiteiten, academici, studenten en overige belanghebbenden.

Doel van de bijeenkomst

Tijdens deze themamiddag zullen we ingaan op een aantal vragen: Wat zijn de juridische contouren van het begrip plagiaat en hoe verhouden die zich tot de eisen die daaraan worden gesteld vanuit het oogpunt van wetenschappelijke integriteit? Zijn er – historisch gezien – ontwikkelingen aan te wijzen in hoe er over plagiaat (en originaliteit) wordt gedacht? Welke best (of: worst) practices treffen we aan in methoden van onderwijs en wetenschappelijk onderzoek?

Programma:

• Opening door Prof. Karen Maex (rector UvA)
  • Prof. Jonathan Soeharno (hoogleraar UvA, voorzitter CWI UvA)

“Wat is dat, een schending van wetenschappelijke integriteit?”

• Prof. Keimpe Algra (hoogleraar UU, voorzitter commissie VSNU Gedragscode 2018)

“Historische perspectieven op plagiaat”

• Prof. Peter Blok (hoogleraar octrooirecht en privacy UU, raadsheer gerechtshof Den Haag)

“De juridische contouren van het plagiaatbegrip”