Universiteit Utrecht genomineerd voor de Global Teaching Excellence Award

De Universiteit Utrecht is als enige Nederlandse universiteit genomineerd voor de Global Teaching Excellence Award 2017. Deze prijs van de Britse Higher Education Academy is voor universiteiten die een instellingsstrategie hebben die leidt tot onderwijs van wereldformaat. Rector magnificus Bert van der Zwaan: “Deze nominatie is een erkenning voor ons jarenlange commitment aan goed onderwijs en docentschap.”

De Global Teaching Excellence Award is een nieuwe prijs die is ingesteld door de Britse Higher Education Academy (HEA), de organisatie die zich in het Verenigd Koninkrijk richt op de bevordering van de kwaliteit van het hoger onderwijs. Er zijn 27 universiteiten genomineerd uit allerlei landen, de Universiteit Utrecht is de enige Nederlandse universiteit op de lijst. Met de prijs wil de HEA universiteiten belonen die een duidelijk commitment hebben voor onderwijs en een strategie hebben die leidt tot excellentie in onderwijs. Alle hoger onderwijsinstellingen wereldwijd konden zich aanmelden voor deze award.

Innovaties uit Utrecht nu mainstream
Rector magnificus Bert van der Zwaan is trots op de nominatie: “Onderwijs staat in Utrecht hoog in het vaandel. We hebben een lange traditie van het investeren in en waarderen van goed onderwijs en docentschap. Allerlei innovaties die in Utrecht zijn ontstaan zijn inmiddels mainstream geworden. Het is fantastisch dat wij met deze nominatie ook internationaal erkend worden voor commitment voor onderwijs.” Lees hier meer over het Utrechtse onderwijsmodel.

Uitreiking 4 september in Londen

Op 4 september wordt in Londen bekend gemaakt welke universiteit de eerste Global Teaching Award gewonnen heeft. Een internationale jury van deskundigen uit het hoger onderwijs heeft de aanmeldingen beoordeeld en een top-27 vastgesteld. De criteria zijn:

• excellent onderwijsleiderschap: een duidelijke visie op onderwijs en daarbij passend beleid en maatregelen.
  • excellent onderwijs: onderwijs dat zo wordt vormgegeven dat het studenten uitdaagt het beste uit zichzelf te halen en aanzet tot onafhankelijk en kritisch denken.
  • excellente studentondersteuning: studiebegeleiding die oog heeft voor de diversiteit van studenten en onnodige barrières wegneemt.

Heleen Klomp
7 augustus 2017