TAUU bestaat dit jaar vijf jaar. En dat gaan we uiteraard vieren. Op 26 juni staat ons lustrum event op het programma. En zo’n mijlpaal vormt natuurlijk een uitgelezen kans om eens wat dieper in de ontstaansgeschiedenis van TAUU te duiken. Docent Jacco Farla, TAUU bestuurslid van het eerste uur, was zo aardig om wat tijd vrij te maken in zijn drukke schema om het TAUU team mee te nemen op een ‘trip down memory lane’.

Hoe het allemaal begon

Voor het ontstaan van TAUU moeten we terug naar 2012. In dat jaar vertrokken 17 docenten van de leergang voor onderwijskundig leiderschap van het Center of Excellence in University Teaching (CEUT) op studiereis naar  Noord Amerika en Canada. Doel van de reis? Inspiratie opdoen om het academisch onderwijs in Utrecht te verbeteren. Op de Universiteit van Toronto kwam de groep in aanraking met het idee van een Teaching Academy. Een leerinstituut om interfacultair kennis te delen op het gebied van onderwijs en onderwijsinnovatie en waar alle kennis bijeenkomt en beschikbaar is voor alle docenten. Zo’n plek moest Utrecht ook hebben! De delegatie van de CEUT besloot dit concept mee naar Utrecht te nemen en als afsluitend project van de leergang in de vorm van een website te presenteren aan rector Bert van der Zwaan.

En voilà, de TAUU was geboren.

De eerste voorzichtige stapjes

In eerste instantie was er dus alleen de website. Dit omdat er vanuit de deelnemers van de CEUT leergang de uitdrukkelijke voorkeur bestond voor een bottom-up benadering. Door het in een vorm te gieten van een web-community voor en door docenten bleef de TAUU autonoom, zelfstandig en vooral niet geïnstitutionaliseerd. Vanuit daar is het idee van de TAUU langzaam verder uitgebouwd. Om de TAUU wat meer structuur te geven werd in 2013 een dagelijks bestuur aangesteld en kreeg de website haar eerste redacteur. De afgelopen jaren zijn er binnen het bestuur een aantal wisselingen van de wacht geweest en is het TAUU team verder uitgebreid.

Hoera, we worden 5 jaar!

En nu is het 2017 en vieren we op 26 juni ons lustrum.  Op dit moment  zijn we druk bezig met het samenstellen van een mooi programma voor die dag. Zodra dit compleet is kan je het vinden op de website dus hou deze goed in de gaten.  Ondertussen gaat TAUU gewoon vol enthousiasme door. En jij kan ons hierbij helpen. Dus heb je een bijdrage voor de website in de vorm van een agenda-item, een nieuwsbericht, een blog, een item voor het kennisplatform, een vraag of aanbod, of een reactie? Schroom dan niet. We helpen je ook graag verder met het organiseren van TAUU bijeenkomsten.

Jacco Farla
16 mei 2017