Tentamenweek UU kent meer en meer digitale toetsmomenten

tentamenzaal met chromebooks

De tentamenweek is in volle gang en het afnemen van tentamens verloopt steeds meer digitaal. Sterker nog, de Universiteit Utrecht is een pionier op het gebied van digitaal toetsen. De Universiteit Utrecht is al enkele jaren bezig met het opbouwen van de zogenaamde digitale toetsvoorzieningen en de flexibiliteit van het werken met laptops hiervoor is uniek in Nederland. De Universiteit Utrecht zette in 2015 als eerste hoger onderwijsinstelling in Nederland de kleine, budgetvriendelijke Chromebooks in voor digitaal toetsen. Sindsdien is het aantal tentamens dat digitaal afgenomen wordt, gegroeid van ruim 8% naar bijna een derde. Inmiddels is het aantal digitale toetsplekken bij de hele universiteit uitgebreid naar 1100. Hierdoor is het nu mogelijk om bij alle opleidingen, dus ook de grote eerstejaars Rechten- en Psychologievakken, gelijktijdig digitaal een tentamen af te nemen. Naast dat zalen flexibel en multifunctioneel inzetbaar blijven scoort digitaal toetsen ook goed bij zowel studenten als docenten.

Bron: INTRANET

Digitaal toetsen/e-assessment is een van de deelprojecten van het onderwijsinnovatieprogramma Educate-it. Hiermee stimuleert de Universiteit Utrecht docenten hun onderwijs te versterken en blended te maken met IT-toepassingen.

Heleen Klomp
31 oktober 2017