Positie TAUU Team binnen het nieuwe Centre for Academic Teaching (CAT)

Op 1 september opende Universiteit van Utrecht de deuren van haar Centre for Academic Teaching (CAT). Dit centrum is opgericht met als doel te investeren in de professionalisering van docenten en erop gericht meer waardering te kweken voor onderwijs en docentschap. Door de oprichting van CAT, rees de vraag op wat de positie van de Teaching Academy Utrecht University (TAUU) is ten opzichte van dit centrum. In dit artikel een korte uitleg over die positionering.

Binnen de universiteit zijn diverse netwerken en plekken te vinden waarbinnen ondersteuning bij onderwijsontwikkeling en professionalisering van docenten centraal staat. Zo richtte het Centre of Excellence in University Teaching (CEUT) zich op de voortrekkers in onderwijs met een leergang onderwijskundig leiderschap, een leergang voor Onderwijsdirecteuren en het Teaching Fellow-programma. Daarnaast biedt het Centrum voor Onderwijs en Leren (COLUU) een breed palet aan op het gebied van onderwijsontwikkeling en -ondersteuning.

De Teaching Academy Utrecht University (TAUU) is een netwerk voor en door alle docenten van de Universiteit Utrecht. Online hebben we een vaste basis op onze website en social media kanalen, offline bieden we een steeds rondtrekkend circus aan diverse workshops en bijeenkomsten georganiseerd voor en door docenten van de UU. TAUU creëert een plek met ruimte voor creativiteit en innovatie, waar docenten elkaar ontmoeten om kennis te delen, om ideeën en inspiratie op te doen en om gezamenlijk projecten te ontwikkelen. De missie van TAUU is de kwaliteit van het universitaire onderwijs te verbeteren door de ervaring en expertise van docenten uit verschillende faculteiten bij elkaar te brengen. Deze missie sluit nauw aan bij de missie van het nieuwe CAT. Het TAUU-team krijgt een werkplek in het CAT maar de TAUU als geheel blijft haar onafhankelijke positie behouden.

Docenten kunnen met de komst van het centrum op één plek terecht voor alle kennis rondom hun eigen ontwikkeling en innovatie van hun onderwijs. Het centrum wil het bestaande aanbod voor docentontwikkeling beter zichtbaar en vindbaar te maken, waar nodig aanvullen en evaluatief onderzoek naar onderwijs stimuleren. Het centrum biedt daarvoor middelen ter ondersteuning en faciliteert kennisuitwisseling: tussen onderwijskundig experts en docenten en tussen docenten onderling. De volgende bestaande projecten en organisatieonderdelen zijn te vinden binnen het Centre: Educate-it, Onderwijsadvies & Training, en het Teaching & Learning Lab. Ook de leergangen van het voormalig Centre of Excellence in University Teaching (zoals Onderwijskundig Leiderschap, het Teaching Fellowprogramma en Honours Teaching) zijn bij het centrum ondergebracht. Het aanbod zal verder worden uitgebreid met leergangen met een interfacultair karakter, zoals het nieuwe Teaching Fellow Programma.

Een werkplek in het centrum is dus gunstig, omdat het TAUU Team zo dichter op het netwerk komt te zitten en te maken krijgt met kortere lijntjes. Op maandag 9 oktober is de officiële en feestelijke opening van het CAT. Medewerkers en docenten van de Universiteit Utrecht kunnen zich aanmelden voor deze opening door hier te klikken. Als onderdeel van de opening organiseert TAUU deze dag een brainstormsessie over docenten communities.

Simone Vos - TAUU Team
26 september 2017