Peerobservatie-programma voor docenten

Onderwijs geven was de afgelopen maanden uitdagend: praktisch, maar zeker ook didactisch. Ook de komende tijd zal het onderwijs nog voor een groot deel op afstand plaatsvinden. Hoewel de context anders is dan ‘normaal’, zijn de uitgangspunten voor goed onderwijs wel vergelijkbaar. Kijken naar hoe je (je) onderwijs kunt verbeteren is nu, maar eigenlijk altijd, interessant en goed om te doen. Een manier om dit te doen is het peerobservatie programma.

Dit programma faciliteert docenten om elkaar te observeren tijdens het geven van (online) onderwijs, waarbij je zowel van het observeren als het geobserveerd worden leert. In drie bijeenkomsten word je voorbereid op het observeren en begeleid bij het geven en verwerken van de ontvangen feedback en bij het reflecteren op je eigen ontwikkeling. Begin 2020 (blok 3 en 4) werd het programma voor het eerst gegeven en dit zijn elke ervaringen van de deelnemers:

“Het is fijn dat iemand met je meekijkt en steunend om feedback te ontvangen. Je werkt zo samen om het onderwijs te verbeteren. Dat is een groot goed.”

“Ik leer nog meer van kijken en feedback geven dan van feedback ontvangen”

“Ik heb er zoveel aan gehad, het zou een verplicht onderdeel moeten zijn dat jaarlijks terugkomt!”

“Het was heel fijn om bij een docent te kijken van een andere faculteit. Zo kon ik me goed focussen op de vorm, zonder afgeleid te worden door de inhoud.”

“De nabespreking (na de observatie) helpt bij de reflectie op het onderwijsmoment en mijn leerdoel waar ik me op wil focussen.”

Docenten uit alle disciplines kunnen deelnemen. Het maakt niet uit of je een beginnende of zeer ervaren docent bent, of je grote groepen studenten college geeft of individuele begeleiding verzorgt. In september starten we met een tweede cohort van het peerobservatie programma. Hier vind je meer informatie of mail naar cat@uu.nl.

Severina Grotenhuis
16 juli 2020