(Her)ontwerp je onderwijs in coronatijd

Vanaf blok 1 in het volgend studiejaar zullen we nog steeds te maken hebben met onderwijs dat op afstand gegeven moet worden. Daarvoor is herontwerp van een bestaande cursus nodig. Het vergt nadenken over wat nodig is om studenten de leerdoelen van de cursus te laten halen, wat studenten zelf thuis kunnen doen met materiaal en oefeningen die je biedt en waar ze jou als docent of elkaar voor nodig hebben. De leeractiviteiten thuis en tijdens de contactmomenten kun je met het materiaal uit de bestaande cursus als basis invullen.

Wil je aan het ontwerp van je afstandsonderwijs in MS Teams werken met begeleiding van adviseurs en met onderlinge uitwisseling met mededocenten? In de komende maanden bieden we deze module aan in groepsverband. De eerste groep start op dinsdag 9 juni. Je kunt je ook aanmelden als groep.

Meld je hier direct aan voor de module!

Wat biedt deze module?

• Een stapsgewijze aanpak om tot een goede didactische invulling van online en offline leeractiviteiten te komen.
  • Advies over werken in MS Teams, activerende werkvormen, manieren om uitleg van de docent vorm te geven.
  • Advies over samenwerkingsvormen en contact met en tussen studenten.
  • Voorbeelden van tools die zijn in te zetten voor het verwerven of verwerken van de leerstof.
  • Ideeën uitwisseling met andere docenten.
  • Aangepaste begeleiding afhankelijk van je ervaring door persoonlijke begeleiding naast groepssessies.

Na afloop van de module heb je een ontwerp voor je afstandsonderwijs met een overzicht van actiepunten voor verdere ontwikkeling. De adviseurs van Onderwijsadvies & Training en Educate-it kunnen je naast en na de module hierbij verder begeleiden.

Voor wie?

Voor UU-docenten die een (bestaande) cursus willen omzetten naar onderwijs op afstand.
De voertaal van deze module is Nederlands; een Engelstalige module volgt binnenkort.

Wanneer?

In juni (steeds van 15.15 – 16.45 uur):

• Dinsdag 9 juni
  • Dinsdag 16 juni
  • Dinsdag 23 juni
  • Dinsdag 30 juni

Data in juli en augustus volgen.

Aanmelden

Meld je aan met dit formulier. Op basis van hiervan stellen we de groepen samen.

Tijdsinvestering

De module bestaat uit 4 online bijeenkomsten van 1,5 uur, plus 8 uur voor opdrachten buiten de sessies.

De module wordt aangeboden door Onderwijsadvies & Training en Educate-it

Vragen?

Neem met vragen over de module contact op met Hanne ten Berge van Onderwijsadvies & Training (j.h.tenberge@uu.nl) of Heleen van Ravenswaaij van Educate-it (h.vanravenswaaij@uu.nl).

Verder lezen

Wil je alvast meer lezen over waar je begint bij het herontwerpen van je bestaande cursus naar een online variant? Hanne ten Berge en Ineke Lam (Onderwijsadvies & Training) schreven een stappenplan, en delen tips zoals ‘begin bij het einde’ en ‘Keep It Simple’. Lees het artikel

Severina Grotenhuis
5 juni 2020