Elektronische boeken in de UB

Ik liep vanochtend tegen een probleem aan dat voor mij nieuw was; misschien dat jullie er ook tegenaan kunnen lopen. Daarom geef ik het op verzoek van de TAAU-coördinator ook even door op deze site.

In de cursus Wild Years gebruiken wij een boek dat elektronisch beschikbaar is via de Universiteitsbibliotheek. Veel studenten gebruiken dit. Maar nu blijkt dat er een maximaal aantal toegestane ‘leningen’ aan het contract zit. Als dat is bereikt, krijgen studenten te horen dat het boek niet langer beschikbaar is. Gelukkig hadden de medewerkers van de UB dit in de gaten en hebben zij intussen een nieuw elektronisch exemplaar besteld, zodat studenten het kunnen blijven gebruiken. Het zou anders een mooie toestand geworden zijn; volgende week tentamineren we het.

Erika Manten van de bibliotheek vertelde me dat dit probleem zich niet bij alle elektronische boeken voordoet (sommige hebben een algemene geldigheidsduur). Het is daarom verstandig om als wij een elektronisch beschikbaar boek gebruiken in onze cursussen dat aan de bibliotheek te laten weten. De medewerkers daar kunnen dan in de gaten houden dat het beschikbaar is en blijft.

Peter Selten
16 december 2016