Wat te doen bij nakijk-stress?

“Lieve Willemijn,

Ik houd van lesgeven, maar ik haat nakijken. De stress als ik de nakijkdeadline dichterbij zie komen, wetende dat ik al veel eerder had moeten beginnen. Studenten hebben last van soggen, ik van noggen. Het kost keer op keer meer tijd dan ik verwacht en ik ben altijd bang dat ik iemand niet eerlijk beoordeel. Heb je misschien tips?

Een van de zomer genietende docent.”

“Beste zomergenieter,

Goh, heb jij nog tijd om open vragen na te kijken dan? Veel van je collega’s zijn om die reden over op meerkeuzevragen en digitaal toetsen. Wat een luxe! Maar goed, zo te horen geef je jezelf een zware onvoldoende voor het nakijken. Wees gerust, het is iets waar veel docenten mee worstelen. Toen ik nog jong was, maakte ik de standaard beginnersfout om na het lezen van een stapel werk weer bij de eerste student te beginnen om te controleren of ik bij hem niet strenger/liever was geweest dan bij de laatste. Het helpt enorm als je van tevoren goed bedenkt voor welk soort antwoord je volle, halve of geen punten wilt geven. Daarnaast noem je zelf al je grootste valkuil: uitstelgedrag. Maar van uitstel komt afstel en laten we wel wezen, nakijkstress heeft een desastreus effect op de algehele huiselijke ambiance. Mijn tip? Blok je agenda de dag na een tentamen of deadline vol met deze gehate klus, zet een lekker muziekje op, hijs jezelf in een comfortabel huispak (al dan niet met panterprint), steek wat kaarsjes aan, doe een dansje en zet dan je nakijk game-face op. Werkt sfeer verhogend en geeft gegarandeerd stress vermindering. Succes!

Groet,

Willemijn”