To Tutor Or Not To Tutor

“Lieve Willemijn,

Onlangs is mij gevraagd of ik naast mijn onderwijs- en onderzoekstaken ook tutor wil worden. Ik weet dat veel collega’s dit al doen, maar af en toe hoor ik dat het soms inhoudt dat zij behoorlijk persoonlijke gesprekken met de studenten voeren. Ik vind het geen moeite om hier vertrouwelijk mee om te gaan, maar wél om die info vervolgens goed te plaatsen: moet ik het los zien van de student? Of geeft het juist een completer beeld van de student? Maar is het dan wel fair dat ik dat complete beeld niet van alle studenten heb? Wat zeg jij: tutor worden of niet?

Alvast bedankt,

K.”

“Lieve K,

Studenten hebben diepe gronden en vele laagjes. Het zijn net uien. Dat betekent niet dat je al die laagjes ook moet afpellen. Je weet nooit in welke diepe krochten van een persoon je verzeild raakt en of je er weer uitkomt. Misschien heeft de desbetreffende student wel een geheime fascinatie voor Justin Bieber en steekt hij of zij jou er ook mee aan. Geloof me, dat wordt huilen en dat wil je niet.

Mocht je toch voor het tutorschap kiezen, zie de extra informatie die je krijgt dan  vooral los van de student en red jezelf van een leven vol foute nummers in je hoofd. En hou vooral in je achterhoofd dat de uien, pardon, studenten hun laagjes ook graag tijdens college ten toon spreiden. Met andere woorden; wel of geen tutor worden, sommige studenten geven toch wel een completer beeld van zichzelf of je het nu wil of niet.

Liefs,

Willemijn”