Naast de zware ‘lasten’ ook nog de zware ‘lusten’?

“Lieve Willemijn,

Teamversterkende workshop/uitjes/diners, zomer- en kerstfeesten, de vrijmibo’s, de academiefeesten en jubilea. En dan nog extra-curriculaire bijeenkomsten met studenten zoals etentjes, de scriptiecompetitie, het studentendebat of de musical…het wordt me soms een klein beetje teveel.

Ik begrijp dat dergelijke vrijblijvende, vrijwillige (d.w.z. niet binnen het dienstverband vallende) en toch professioneel obligate gelegenheden tot Het Nieuwe Werken behoren en nogal van meerwaarde kunnen zijn, maar ik raak er af een toe vermoeid van. En dat vermindert mijn productiviteit (en wellicht mijn werkplezier). Welke afwegingen moet ik maken om te bepalen: hier wil/moet ik bij zijn en daar hoeft het niet?

Fijne zomer!
X.”

“Lieve X,

Het moet toch niet veel zotter worden nietwaar? Alsof de gemiddelde docent onderwijs-, en onderzoekstechnisch niet al genoeg aan z’n hoofd heeft. En het is potdorie ook niet zo dat wij de beschikking hebben tot een zee aan (onderwijsvrije) uren. Maar goed, zelfs een doorgewinterde vakidioot als ik ziet in dat dit soort aangelegenheden steeds meer tot de dagelijkse praktijk van een docent behoren. En dat betekent dus heel simpel gezegd keuzes maken, knopen doorhakken en opdraven op de momenten dat a.) jij daar behoefte aan hebt, b.) je er iets nuttigs voor jezelf uit kan halen en c.) je er fysiek toe in staat bent. Jij maakt immers je eigen feestje.

Bij het maken van een afweging om wel of niet naar de zoveelste sociale sneuheid te gaan moet je één ding wel goed onthouden; er is een groot verschil tussen ‘moeten’ en ‘willen’. Natuurlijk rieken deze activiteiten naar geflierefluit en ginnegapperij in de marge, maar het moet wel binnen de perken blijven. Anders riskeer je overspanning door ontspanning.

En mochten collega’s, of erger nog, leidinggevenden, je aanspreken op jouw schitterende afwezigheid tijdens de zoveelste blah-blah-borrel, herinner ze er dan maar eens fijntjes aan dat ook docenten net mensen zijn (het is echt, echt waar!) en doe ze de groeten van mij.

Und jetzt, hup, hup die hangmat in met een fijn boek en een cocktail. Adem in, adem uit, geniet van de zon en laat het gewauwel maar even lekker aan anderen over. Het klinkt alsof je dat nodig hebt (en anders ik wel).

Fijne zomer!

Liefs Willemijn”