Moet onderwijs altijd spannend zijn?

Lieve Willemijn,

Ik ben een goedwillende, ervaren Rechten-docent en ik sta altijd open voor ontwikkeling en suggesties. Er zijn veel tips te vinden over het verbeteren van onderwijs: afwisselende werkgroepen, interactieve colleges, multimediale werkvormen, etcetera. Ik probeer graag van alles uit, maar soms zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik snap dat het belangrijk is om mijn studenten te boeien, maar kan en mag een college af en toe niet gewoon een beetje taai, stug, stroef of saai zijn? Kortom: moet onderwijs altijd spannend zijn?

Vertwijfelde groet,

M.

Dag M.,

Domme vragen zijn er niet, heb ik mij eens laten ontvallen. Laat ik daarom zeggen: de vraag stellen, is hem beantwoorden. Moet onderwijs altijd spannend zijn? Als het altijd spannend zou zijn, zou het per definitie spontaan weer saai zijn. Een spannend college bestaat daarnaast bij de gratie van wat degelijker onderwijs, waarbij het flashy kan afsteken. De boog kan niet altijd gespannen zijn.

Spannend onderwijs, ik word al een beetje chagrijnig als ik er alleen maar aan denk. En wat te denken van je studenten! Te midden van alle geflipte classrooms en al het blended feestgedruis is een rustmoment (oftewel een oerdegelijk hoorcollege) voor velen een welkome verademing. Neem van deze ervaren rot aan: soms is er niets ‘spannender’ dan een helder verhaal, verteld vanuit een oprechte interesse in het onderwerp.

Uiteindelijk draait alles om de juiste dosering. Wat afwisseling tussen inspannend en ontspannend onderwijs komt de dynamiek in een werkgroep vaak ten goede. Het is ook belangrijk om te weten waar in het geheel jouw onderwijs zich begeeft. Is dat te midden van allerhande spreekstalmeesters, dan hoef je hier niet aan mee te doen en kan je met een gerust hart de kalmte representeren. Ben je zelf echter een aantal keren achter elkaar aan de beurt, dan kan wat variatie voor je publiek wel zo prettig zijn. En ook voor jouzelf. Ontspan!

Liefs,

Willemijn.

Andere artikelen uit TAUU Magazine editie 19:

Dit is het TAUU-team

Blog: Harro van Lente – Cultuurschok